'Zet ondernemersmissie op papier'
Hij omschrijft zichzelf als vernieuwende ondernemer. „Ik onderzoek graag nieuwe mogelijkheden en krijg daar energie van. Iedereen moet vooral doen waar zijn of haar hart ligt. Onderzoek dat en maak daar je missie van. Zet die missie op papier. Dan denk je er meer over na. Dat houdt je in de richting bij het bepalen van je acties.”
Die missie hoeft volgens Kuijpers niet een voorwaartse of achterwaartse integratie te zijn, zoals hij wil realiseren. Het kan ook zijn ‘Hoe haal ik het beste mijn pensioen?’ of ‘Hoe vind ik een opvolger?’. „Maak een missie en daarna een plan hoe die te bereiken. Schakel de adviseurs in die je daarbij kunnen helpen en gebruik elkaars energie. Ik heb geen waardeoordelen; we moeten elkaar als ondernemers het licht in de ogen gunnen.”
Wilt u het hele artikel lezen in de Agrio Special Bedrijfsontwikkeling, neem dan contact op met de afdeling Database & Services van Agrio via 0314-682293 of abonnementen@agrio.nl. Abonnees van Agrio krijgen het gratis toegestuurd. Voor niet abonnees is deze special verkrijgbaar voor 15 euro.
Tekst: Robert Ellenkamp
Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.
Tekst: Monique van Loon
Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.