Consument kiest zelf voor vlees ondanks framing
Uit het jaarlijkse onderzoek van Wakker Dier, uitgevoerd door Wageningen Economic Research, blijkt dat met name de consumptie van kip in Nederland in het afgelopen jaar weer is gestegen. Een prachtig resultaat voor de pluimveesector die voortdurend innoveert om aan de wensen en eisen van de veranderende samenleving te voldoen.
De Nederlandse Vakbond van Pluimveehouders en LTO/NOP zijn blij dat feiten onderbouwen dat kip nog steeds door veel mensen met grote regelmaat wordt gegeten en het markaandeel zelfs nog groeit. De sector doet het dus goed en mag daar trots op zijn.
Framing
Politiek en NGO’s willen de burger laten geloven dat de vleesconsumptie op zijn retour is of zou moeten dalen. Zij zetten actief in op verandering van eetpatronen, zodat we meer plantaardig voedsel gaan eten. Maar kip en eieren zijn geweldige veelzijdige, gezonde en betaalbare voedingsmiddelen, die de mens voor een belangrijk deel voorziet in de dagelijkse behoefte aan goede eiwitten. Waar de ene gezondheidsstroming oproept tot het eten van onbewerkt voedsel, stimuleert de ander juist zwaar bewerkte vleesvervangers. „Hieruit blijkt weer dat er geframed wordt; burgers wordt iets voorgehouden wat niet klopt. Wij gaan voor regelgeving op basis van feiten. Als eetpatronen veranderen, passen wij ons aanbod daarop aan”, zegt Jan Verhoijsen, voorzitter vleeskuikenhouders LTO/NOP.
„Uit dit onderzoek blijkt weer dat er verschil is tussen de burger en consument. En, dat ondanks alle inspanningen van organisaties als Wakker Dier, de consument zijn eigen keuzes maakt en niet door een minderheid laat bepalen wat hij of zij op zijn bord krijgt”, zegt Hennie de Haan, voorzitter NVP.
Het is een mooie opsteker voor een sector die momenteel door corona in zwaar weer zit. „Laten we hopen dat zich dat ook in klinkende munten voor onze Nederlandse pluimveehouders laat uitbetalen”, zegt De Haan.