Iets meer waardering van consument voor Nederlandse pluimveesector
Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van de Agrifoodmonitor van Wageningen Economic Research onder 3.200 respondenten. De pluimveesector kwam in 2012 op 4.1 uit. In 2014, 2016 en 2018 kwam het elke keer uit op een waardering van 4.4 (1= negatief, 7 = positief). Dit jaar steeg de waardering naar 4.5, een stijging van 0,1. Akkerbouw en tuinbouw worden met 5.6 het hoogst gewaardeerd door consumenten.
Voedsel uit regio belangrijker
Door de actuele gebeurtenissen, waaronder de boerenprotesten en Covid-19, is het vertrouwen in voedselveiligheid en de economische bijdrage van de agrarische sector belangrijker geworden voor de waardering ervan.
Ook smaak, betaalbaarheid en gezond voedsel vinden de respondenten meer van belang dan voorgaande jaren. Vergeleken met het onderzoek uit 2018 vinden de deelnemers het nog belangrijker dat het voedsel uit de regio komt.
Communicatie verbeteren
Respondenten die dichter bij een boer of tuinder wonen geven een hogere waardering. Om die kloof te verkleinen, raden de onderzoekers aan om de communicatie te verbeteren.
Zo bevelen ze onder andere de pluimveesector aan om aan te haken bij de ‘positieve trends’ van de andere sectoren om de waardering van de eigen sector te verkleinen. Dit kan het volgens het onderzoek door bijvoorbeeld informatie over herkomst van producten, streekproducten, persoonlijke verhalen, gezichten van boeren en/of open dagen te delen. Zo kan de afstand tussen de boer en de burger verkleind worden en de waardering een positieve impuls krijgen.
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Onze boerderij
Bron: Wageningen Economic Research