'Achterstand in broedeiproductie Cobb500 volgend jaar flink teruggebracht'
„Dat Cobb wereldwijd 50 procent marktaandeel heeft, interesseert Nederlandse en Vlaamse vleespluimveehouders niet”, beseft Mutimer. „Nederlandse en Vlaamse vleeskuikenhouders willen een kuiken dat het goed doet en vleeskuikenouderdierenhouders willen een kip die minstens zoveel eieren legt als die van de concurrent. Met onze Cobb500 vleeskuikens kunnen Nederlandse en Vlaamse vleeskuikenhouders minstens zo goed draaien als dat van de concurrent. Het verschil in broedeiproductie wordt vanaf volgend jaar ook flink minder”, zegt Mutimer stellig.
De ervaren fokkerijman (59) werd in april dit jaar aangesteld als directeur voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Als afgestudeerd microbioloog startte de Engelsman op 24-jarige leeftijd bij Cobb in het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen jaren werkte hij als vicepresident vanuit het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Hij was toen onder meer verantwoordelijk voor de business units Cobb Europe en Cobb Asia en de onderdelen dierenwelzijn en milieudruk in het fokprogramma van Cobb. De nuchtere Brit keerde in april terug in het Verenigd Koninkrijk waar het Europese hoofdkantoor van Cobb staat.
Trager groeiers
Het aandeel trager groeiende vleeskuikens groeide in Nederland de afgelopen jaren hard. Maar liefst één derde van de vleeskuikens in Nederland zijn trager groeiers. Hubbard was het eerste fokbedrijf met een trager groeiend kuiken. Aviagen volgde en nam de afgelopen jaren ook een sterke positie in die markt in. Cobb heeft echter nog geen kuiken voor die markt.
„We volgen de ontwikkelingen in Nederland aandachtig. Nederland is een toonaangevend land in de wereldwijde pluimveehouderij. Niet iedere innovatie uit Nederland wordt echter Europees of wereldwijd overgenomen. De vraag naar trager groeiers is er momenteel alleen in Nederland, Frankrijk en in mindere mate in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ruim 95 procent van de wereldwijde markt vraagt reguliere vleeskuikens.”
„Door de samenwerking met Sasso hebben we een trager groeiend kuiken voor een specifiek deel van de markt. We zijn er nog niet uit of we een trager groeiend kuiken voor de concepten zoals in Nederland op de markt moeten zetten. De ontwikkelingskosten bedragen miljoenen. We vragen ons af of we dat kunnen terugverdienen omdat de vraag naar vleeskuikens de komende jaren volgens ons niet drastisch veranderd. Volgens onze inschattingen blijft 95 procent van de markt reguliere vleeskuikens vragen”, verklaart Mutimer.
Belangrijkste fokdoelen
Directeur Roy Mutimer van Cobb Europe en technisch specialist Martijn Gruyters gaan in een exclusief interview in vakblad Pluimveeweb van oktober in op de belangrijkste fokdoelen van Cobb. Het vakblad verschijnt donderdag 15 of vrijdag 16 oktober. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.