Hoe kun je grip houden op je data?
„Wij hebben jarenlang data van ons patiobedrijf verzameld en aan de hand daarvan via blockchain curves en groeilijnen opgesteld voor het vleeskuikenbedrijf in Grubbenvorst.” Nu kunnen ze aan de hand van de jeugdgroei bijvoorbeeld al vaststellen wat het eindgewicht zal zijn. „Hiermee kun je de korte keten efficiënt maken: een strakke planning maken en het rendement verbeteren”, legt Wilbert Hilkens, eigenaar FoodInsights, uit.
Als voormalig sectormanager dierlijke productie ABN Amro heeft Hilkens veel ervaring in de agrarische sector. In 2017 richtte hij FoodInsights op samen met ICT bedrijf VAA, waarmee hij data tot waarde brengt in food & agri-ketens.
Wat is data
„Data zijn de feiten, de ruwe cijfers van zoveel kilo voer en zoveel kilo kuikens. Bewerk je die data, door een berekening of categorisering, dan krijg je informatie. Relateer je dat aan een referentie, dan ontwikkel je kennis. En wanneer je op basis hiervan prognoses maakt dan heb je het over wijsheid die jou moeten helpen je resultaten te verbeteren”, zegt Hilkens. Als je iets met data wilt doen, moet die beschikbaar, gebundeld en voorzien van een historie zijn. Bij veel pluimveehouders staat de data op meerdere plekken: bij de voerleverancier, de klimaatcomputer leverancier, dierenarts, enzovoorts. „Via slimme technieken kun je de data koppelen en daar informatie van maken. Die kan je helpen bij je bedrijfsvoering en benutten om het rendement te verbeteren”, legde Hilkens eenvoudig uit.
Geld verdienen met data
Kuijpers Kip heeft een eigen korte keten. „Via blockchain hebben zij zowel grip op de producten als de data. Zij kunnen dus zien wat wanneer gebeurt en hiermee de eigen keten steeds verder optimaliseren qua planning en tracking & tracing”, aldus Hilkens.
Food Insights gebruikt blockchain technologie om de schakels te verbinden in de ketens voor eieren, kip en varkensvlees. Dit resulteert in een platform voor slimme zichtbare ketens, dat distributie, verpakking, verwerking, houderij en toelevering met elkaar verbindt. Voor producenten die verkopen aan retail of food service is het het instrument voor slimme zichtbare versketens.
Een individuele pluimveehouder verdient nu geen geld aan data. Applicaties en koppelingen maken is voor een individuele pluimveehouder te duur. Hilkens lanceert de mogelijkheid om via een coöperatie of stichting te gaan samenwerken. „Elke pluimveehouder krijgt als het ware een digitale kluis. Daarin gaan zijn of haar data die zonder toestemming niet beschikbaar zijn. Via deze Agri Data Lever kan data beschikbaar gesteld worden ter analyse en bewerking aan derden indien de eigenaar toestemt”, licht Hilkens toe. Hierbij kunnen groepen vleeskuikenhouders en groepen legpluimveehouders gebruik van maken. Dit is onafhankelijk van het segment waarin je actief bent.
Workshop
De wereld van data hoeft niet complex te zijn, mits je een aantal zaken goed organiseert en weet wat je wil bereiken. Hilkens toont via de workshop ‘DataWaarde’ de mogelijkheden.
Na afloop van de ALV konden geïnteresseerden intekenen voor de workshop. Als er voldoende interesse is, gaat Hilkens een workshop verzorgen en de mogelijkheden voor verdienmodellen bekijken.
Neem contact op met NVP voor het deelnemen aan de workshop.