Boerderijverkoop fors gestegen dankzij Covid-19
![](http://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/03/64/842/eierautomaat-compleet-klant-achtergrond.-detail.jpg)
Henk van Hamersveld, directeur Eicom en Eipack in Barneveld, zag de boerderijverkoop van eieren fors stijgen. Er zijn geen exacte cijfers bekend. „We merkten de gestegen huisverkoop aan de aanvragen voor verpakkingen. Jonge pluimveehouders die doorpakken en met de thuisverkoop aan de slag gaan. Natuurlijk is het afhankelijk van je locatie en de omgeving en wat bij je past”, zegt Henk van Hamersveld.
Verkoopprijs minimaal 15 cent
Van Hamersveld vindt meer huisverkoop een positieve ontwikkeling. „Consumenten krijgen wat meer binding met legpluimveebedrijven en leren onbewust meer over kippen en eieren.” Hij adviseert een verkoopprijs van minimaal 1,50 per 10 eieren. „Doe een eenvoudig marktonderzoek in je omgeving. Wat vraagt de supermarkt of een pluimveehouder in de buurt. Reken ook je tijd, investering in verpakkingsmateriaal of automaat mee”, aldus Van Hamersveld. Het overgrote deel van de huisverkoop gebeurt via kartonnen doosje van 10 stuks al dan niet met persoonlijke opdruk.
Naast de extra inkomsten is de ervaring van thuisverkopers meer arbeidsplezier en meer contacten met consumenten. Sinds Covid-19 zijn meer automaten uitgerust met onlinebetalingen. Ook hebben pluimveehouders automaten uitgebreid om de gestegen verkoop werkbaar te kunnen houden. Meerdere keren per dag vullen werkt minder efficiënt.
Consumptie
Van Hamersveld verwacht dat het aantal eieren dat een Nederlander per jaar consumeert zeker is gestegen. „De gemiddelde consumptie zal nu meer dan 200 eieren per inwoner per jaar zijn. Het is jammer dat we sinds het stoppen van het Productschap geen cijfers meer hebben van de consumptie en de verdeling over de soorten eieren”, aldus van Hamersveld.