Biologische sector wil dat politiek consumptie stimuleert na tegenvallende verkoopcijfers
'Schaf btw op biologische producten af om verkoop te stimuleren'
Het huidige aandeel van biologische producten steeg vorig jaar met slechts 0,02 procent. 3,21 procent van de verkocht producten was vorig jaar biologisch. In 2018 ging het om 3,19 procent. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI.
De biologisch sector haalt de doelstelling van Europa niet op deze manier volgens Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionex. Dat zegt hij tegen de NOS. In 2030 moet de biologische sector een marktaandeel van gemiddeld 25 procent bezitten.
Reclamecampagne overheid
Een ander punt in het tien-puntenplan is een grootschalige reclamecampagne over de inhoud en de waarde van de biologische landbouw. Dit gebeurt in landen als Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland al, volgens Wilde. Daardoor hebben consumenten veel meer kennis over biologisch voedsel.
Volgens onderzoeksbureau IRI is het logisch dat de groei in verkoop afneemt. De scheiding van reguliere en biologische producten vervaagt steeds meer. Er komen volgens het onderzoeksbureau steeds meer producten op de markt die niet biologisch, maar wel duurzaam zijn. De Nederlandse consument neigt dan eerder naar het goedkoopste product.
Zuivel blijft veruit het populairste biologische product. Door grote merken als Arla en FrieslandCampina, krijgt deze groep makkelijk een grote boost. Ook biologische eieren zijn populair onder Nederlandse consumenten.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bronnen: NOS, IRI