EU campagne 'Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties' start
Voeding staat centraal in de campagne: veel van de geplande activiteiten zullen gericht zijn op de voedingswaarde van kip en de talloze manieren waarop kip kan worden bereid. Dit initiatief brengt vijf nationale pluimveeorganisaties uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Nederland en hun Europese overkoepelende vereniging Avec samen in het kader van een tweejarig programma dat door de Europese Commissie financieel wordt ondersteund. Nederland wordt vertegenwoordigd door Nepluvi, de Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie
25,3 kilo pluimveevlees
Gemiddeld consumeert elke EU-burger 25,3 kilo pluimveevlees per jaar. „Onze producten worden zeer gewaardeerd door EU-burgers en blijft in populariteit groeien. Ons idee is om hen te informeren over de verbeteringen die de sector de afgelopen jaren heeft gerealiseerd ”, legt Birthe Steenberg, secretaris-generaal van de Europese organisatie Avec, uit.
De normen in de Europese Unie behoren tot de hoogste ter wereld. Dit wordt gegarandeerd door strikte Europese regelgeving, maar ook door de inspanningen van de sector zelf om de productieomstandigheden op het gebied van duurzame omgang met grondstoffen en dieren continu te verbeteren.
De campagne wil ook de veelzijdigheid van kippenvlees promoten door consumenten aan te moedigen om meer te leren over de verschillende soorten en delen van kip en inspiratie te bieden voor de bereiding ervan.
Een gevarieerde mix van communicatiemaatregelen
De kernboodschappen van de communicatiecampagne worden in alle vijf landen verspreid via verschillende informatiekanalen. Ze bevatten onder meer een nieuwe website www.eu-poultry.eu, een uitgebreide informatiebrochure en aanvullingen op de social media platforms van Kip in Nederland, zoals Facebook en Instagram. Reclame, evenementen en activiteiten met verschillende partners zijn ook gepland.
In Nederland zal Guido Waterman, chef-kok, restauranteigenaar en het gezicht van Kiprecepten.nl culinair ambassadeur van de campagne zijn. In oktober 2020 wordt een eerste persevenement georganiseerd te Hulshorst; een middag gevuld met kookdemonstraties, interessante sprekers en netwerkmogelijkheden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Nepluvi
Bron: Nepluvi