'Ideale tijd om eieren te promoten'
Nederlanders eten ruim 202 eieren per persoon per jaar. Wereldwijd is de consumptie in veel landen veel hoger. „We zitten nu in een ideale tijd ondanks alle ellende die corona veroorzaakt, om eieren te promoten en de gestegen consumptie vast te houden”, zegt Hugo Bens.
De gemiddelde Europeaan at in 2018 211 eieren. Nederlanders eten minder eieren dan het Europees gemiddelde. Wereldwijd vertoont de consumptie van eieren grote verschillen. Koploper is Mexico met 360 eieren per inwoner per jaar, gevolgd door Japen met 333 per inwoner. Met Nederland vergelijkbare landen qua socio-economisch profiel zoals Canada, Australië, Denemarken en Duitsland, die gemiddeld 250 eieren per jaar consumeren, is er ruimte voor groei.
Eipromotie
De meeste landen met een hoge consumptie hebben een centraal promotie orgaan dat de nationale marketing coördineert, zoals British Egg Industry Council of Egg Farmers of Canada. In Columbia is de eierconsumptie de afgelopen 15 jaar 45 procent gestegen doordat Fenavi, een organisatie van de overheid, 7,75 procent heffing op elk eendagshenkuiken berekent en dat spendeert aan massa media campagnes.
„Als we als Nederlandse legpluimveehouders en periferie gezamenlijk de schouders onder de eipromotie zetten, kunnen we nog mooie vooruitgangen boeken. Daar ben ik van overtuigd. Nu is ongeveer 25 procent van de Nederlandse legpluimveehouders en opfokkers donateur van Stichting Blij met een Ei. Dat mag meer worden”, zegt Bens.
Mooie acties
In Canada concludeerden onderzoekers dat vrouwen ouder dan 25 jaar door de week met werk en gezin minder tijd vonden om ’s morgens een eitje te koken. Een op hen gerichte promotiecampagne met de suggestie om door de week de dag met een eitje te beginnen leverde een hogere consumptie op met de actie: ‘little prep with a big payoff”, een kleine voorbereiding met een groot resultaat.
De American Egg Board werkte samen met Disney om eieren onder de aandacht te brengen met de lancering van de film Incredibles in 2018, in de zomer als de eierconsumptie altijd lager is.
„Mooie campagnes waar veel geld voor nodig is. Laten we met z’n allen kijken wat in Nederland mogelijk is, om de gestegen eiconsumptie vast te houden. Samen met de mmmEggies, werken we nu veel met low budget acties die positieve effecten hebben op het imago en de consumptie van het Nederlandse ei. We hebben nu een prachtige kans, echter ons budget is (nu nog) te beperkt voor grotere acties. Samen zijn we sterk, word daarom nu lid van Blij met een Ei ”, aldus Bens.
Lees hier het artikel met marketing tips voor eieren.