'Scharreleieren in BLK-doosjes is pure misleiding'
„Op de eierdoosjes staat het logo van één ster Beter Leven. Consumenten denken dus dat ze één ster Beter Leven eieren kopen. Een consument loopt snel door een supermarkt en kijkt niet uitgebreid naar informatie op het supermarktschap. Een consument die altijd één ster Beter Leven eieren koopt, pakt die nu ook weer uit het supermarktschap. Dat is gewenning. Indien er dan scharreleieren in plaats van één ster Beter Leven eieren inzitten, is dat misleiding van de consument, ook al staat op het eierschap informatie hierover”, zegt Brok.
Om te voldoen aan de extreem grote eiervraag verkopen Albert Heijn en Jumbo sinds begin deze week tijdelijk ook scharreleieren zonder het één ster Beter Leven keurmerk. Deze eieren zitten in doosjes van het één ster Beter Leven keurmerk. In de Albert Heijn winkels is het logo van het Beter Leven keurmerk op de doosjes soms afgeplakt. Jumbo informeert haar klanten hierover via schapcommunicatie. Brok noemt de werkwijze van zowel Albert Heijn als Jumbo misleiding van de consument. „Een saladefabrikant heeft vele bakjes moet vernietigen omdat de inhoud niet in overeenstemming was met het etiket", zegt Brok.
‘Misbruik maken van situatie verboden’
„Een pakstation waarvan de eieren ook in de supermarkt liggen, doet het wel goed door de juiste eieren in het juiste doosje uit te leveren”, zegt de adviseur. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken riep deze week op om misbruik van de coronacrisis door bedrijven te melden bij het ministerie. Brok overweegt sterk om dit te doen voor eieren.
De voormalige NVP-secretaris, die tegenwoordig tal van leghennenhouders adviseert, vindt dat eierhandelaren ook geen misbruik van de coronacrisis mogen maken. „Een eierhandelaar heeft de leghennenhouders die aan hem eieren leveren een brief gestuurd waarin ze kenbaar maken dat ze deze even geen prijsafspraken maken vanwege de onzekerheid rondom de coronacrisis.” Brok vindt dat deze eierhandelaar ook enigszins misbruik maakt van de situatie.
„De consumptie van eieren ligt op een zeer hoog niveau. Consumenten en hun kinderen werken veel meer thuis en bakken en koken momenteel veel eieren omdat ze gezamenlijk lunchen. Ze consumeren veel eieren doordat eieren goedkoop en gezond zijn. Daarnaast bakken consumenten veel cake, taart en dergelijke omdat ze verplicht thuis zitten en tijd over hebben. Bovendien is de consumptie van eieren hoger door de aanloop naar eieren; het paaseffect. Naast de hogere consumptie van eieren zitten er veel minder leghennen in productie dan vorig jaar rond deze tijd. De vraag naar eieren is momenteel dus erg groot en opzichte van de vraag. Dit is gunstig voor contractonderhandelingen over eierprijzen voor leghennenhouders. Eierhandelaren houden momenteel de boot af omdat ze hopen dat de eierprijzen na Pasen zakken. Aangezien er veel minder hennen in productie zitten en de eiervraag groot is en volgens mij blijft doordat mensen voorlopig veel thuis zitten, verwacht ik dat de eierprijzen nog lang op een hoog niveau blijven liggen. Eierhandelaren kunnen in de huidige markt niet voor een appel en een ei eieren inkopen bij leghennenhouders maar moeten gewoon een goede prijs bieden. Deze kunnen ze doorberekenen aan supermarkten en andere afnemers. De consument betaalt wel een paar cent meer voor een ei. Het wordt tijd dat leghennenhouders eens een langere periode profiteren naar de grote vraag naar eieren”, stelt Brok.