NVP heeft geen bezwaar tegen verkoop scharreleieren in supermarkten
NVP: 'Blij dat eiervraag zo groot is'
De vraag naar eieren in supermarkten is momenteel extreem groot. Om lege schappen te voorkomen, verkopen Albert Heijn en Jumbo sinds begin deze week tijdelijk ook scharreleieren zonder het één ster Beter Leven keurmerk.
Deze eieren zitten in doosjes van het één ster Beter Leven keurmerk. In de Albert Heijn winkels is het logo van het Beter Leven keurmerk op de doosjes afgeplakt. Jumbo informeert haar klanten hierover via schapcommunicatie. Ook de Dierenbescherming is hierover geïnformeerd en heeft ingestemd met deze werkwijze, door het algemeen belang (continuïteit voedselvoorziening) boven BLK -belang te stellen.
De NVP-voorzitter vindt het een vereiste dat supermarkten hun klanten hierover eerlijk informeren. Ook heeft ze begrip voor het feit dat beide supermarkten nu geen geschikte scharreleidoosjes hebben. „Scharreleieren die normaal op grote trays naar bijvoorbeeld de horeca gaan, moeten nu in kleinere doosjes naar de retail om aan de veranderde vraag te voldoen. Albert Heijn en Jumbo verkopen echter al ruim een jaar geen scharreleieren meer. Daarom is het logisch dat ze niet meteen scharreleidoosjes beschikbaar hebben en de eieren tijdelijk aanbieden in één ster Beter Leven eierdoosjes (met sticker en schapinformatie).”
Frustratie
Enkele pluimveehouders uitten kritiek op het besluit van Albert Heijn en Jumbo om scharreleieren te verkopen. Een leghennenhouder noemt het machtsmisbruik en één adviseur noemt het misleiding van de consument omdat de eieren in één ster Beter Leven eierdoosjes zitten. De Haan begrijpt dat er kritiek is, maar vindt dat leghennenhouders vooral blij mogen zijn dat de vraag naar eieren zo groot is.
Veel leghennenhouders uitten volgens De Haan kritiek omdat supermarkten geen scharreleieren meer verkopen. Dat besluit namen supermarkten vorig jaar en in 2018. Niet elke leghennenhouder kan en wil BLK-eieren produceren. Dat is volgens De Haan een hele andere discussie. „Het is nu een volksgezondheidscrisis. In andere sectoren is er opeens veel minder vraag naar hun producten met een enorme prijsval tot gevolg. De vraag naar eieren is enorm groot, doordat de eierconsumptie op een hoog niveau ligt. Daar moeten we als sector juist blij mee zijn.”
Lege schappen voorkomen
Supermarkten moeten lege schappen voorkomen, vindt De Haan. „Premier Mark Rutte geeft keer op keer aan dat consumenten niet moeten hamsteren en er voldoende voedsel voor iedereen is. Ondertussen troffen consumenten wel regelmatig lege eierschappen aan. Dat maakt dat mensen in twijfel trekken of er echt genoeg eten beschikbaar blijft, wat kan leiden tot ‘paniekgedrag’ waardoor het virus mogelijk verder verspreidt. Om onrust bij consumenten te voorkomen, moeten we ervoor zorgen dat consumenten geen lege supermarktenschappen meer aantreffen. Tijdelijk scharreleieren aanbieden is hiervoor een goede oplossing, mits klanten hierover eerlijk geïnformeerd worden. Ze moeten weten wat ze kopen. En er is immers niets mis met een scharrelei. Het zou mooi zijn als de consument of leghennenhouder daar prijsvoordeel van heeft. Nadat de Duitse Aldi een meerprijs voor Duitse zuivelproducten heeft aangekondigd, zouden Nederlandse retailers dat goede voorbeeld kunnen volgen, ook voor pluimveeproducten.”