Er is nog pluimveevoer genoeg, maar aanvoer grondstoffen is zorg
Aan de grenzen van diverse landen zijn problemen met het toelaten van chauffeurs. „Er ontstaan lastige discussies en vertragingen omdat chauffeurs bijvoorbeeld geen mondkapje dragen. Wij roepen alle chauffeurs dan ook op om zich aan de richtlijnen te houden en problemen aan de grens te voorkomen”, zegt Flipsen. „Dat doen we via een intern protocol dat voor Nevedi leden beschikbaar is. Tegelijk hebben we via onze Europese organisatie Fefac hiervoor aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. We moeten de aanvoer van grondstoffen wel borgen."
Protocol
Nevedi roept de veehouderij op om chauffeurs in de gelegenheid te stellen om de maatregelen uit het protocol te kunnen opvolgen. „Wij doen ons uiterste best om het protocol actueel en zo volledig mogelijk te houden, maar het blijft een richtlijn die naar eigen inzicht toegepast kan worden. De situatie met COVID-19 verandert per dag. Elk bedrijf is anders en de maatregelen die worden genomen, moeten passen bij het bedrijf."
In het protocol staat een aantal algemene (niet-uitputtende) richtlijnen die kunnen worden overwogen om de diervoederindustrie te beschermen en tegelijkertijd een continue levering van veilig voer aan de klanten te garanderen.
'Garantie tot aan de deur'
Europees is de afspraak dat chauffeurs van grondstoffen voor veevoer door mogen. De veevoersector is ook in Nederland bestempeld als cruciale sector. „Maar ondanks de afspraken, hebben we garanties tot aan de deur”, stelt de Nevedi-directeur. „We moeten de situatie op de voet volgen en handelen naar het beste inzicht."
Nevedi doet er volgens Flipsen alles aan om de voerbelevering richting veehouders veilig te stellen.