Kipster-kippen straks gevoerd met broodresten van Lidl
Het niet-verkochte brood van Lidl wordt via BakkerijHolland naar Nijsen/Granico gebracht, waar het wordt vermengd tot kippenvoer. Vervolgens eten de kippen van Kipster dit voer op, waarna hun eieren weer in de Lidl-vestigingen worden verkocht. Dit is volgens Lidl een uitdaging, want kippen hebben een gebalanceerder dieet nodig dan bijvoorbeeld varkens. Naast brood worden ook andere broodachtige producten verwerkt, zoals toast, beschuit en meel. Kipster heeft stallen in Oirlo (LB) en Beuningen (GD).
„Normaal gaat het niet-verkochte brood van supermarkten terug naar de bakkerij en wordt het grotendeels verwerkt tot veevoer. Met dit initiatief neemt Lidl verdergaande verantwoordelijkheid om rest- en bijstromen op transparante wijze binnen hun eigen keten hoogwaardig te benutten”, zegt Toine Timmermans, voedselverspillingsexpert bij Wageningen Universiteit en Research.
Vers-brood cultuur
„Nederland heeft een echte ‘vers brood’-cultuur, klanten verwachten vers brood op ieder moment van de dag. Helaas blijft er altijd brood over. Zonde natuurlijk, ook omdat het terugdringen van voedselverspilling wordt gezien als een van de belangrijkste maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. We zijn er trots op dat we hier ons steentje aan bijdragen en hopen dat we dit ook kunnen opzetten met andere partners en leveranciers”, vertelt Quirine de Weerd, duurzaamheidsmanager bij Lidl.
„Brood is een van de grootste voedselverspillers. Als een grote supermarkt als Lidl haar keten circulair maakt en opereert op deze schaal dan is de impact enorm. Naar deze manier van circulair werken moeten we steeds meer toe en het is natuurlijk heel slim om eten dat mensen niet meer kunnen eten door dieren opnieuw te laten omzetten in kwaliteitsvoedsel”, geeft Timmermans aan.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Tom Schotman
Bron: Lidl