'Oproep Wakker Dier om subsidie op vlees'promotie' te stoppen is onzinnig'
Afgelopen november besloot de Europese Commissie dat een reclamecampagne voor kip van de Europese pluimveevlees verwerkende industrie 4,4 miljoen euro krijgt. De campagne begint in 2020, duurt twee jaar en loopt in zes EU-landen, waaronder Nederland. Doel van de campagne is onder meer een jaarlijkse groei van de kipconsumptie met 1,22 procent.
Meer vlees eten is niet het doel
Voorzitter Gert-Jan Oplaat van de belangenorganisatie van pluimveevleesverwerkers Nepluvi zegt dat meer vlees eten 'niet het doel van de campagne is'. „We willen juist spotjes uitzenden om aan te tonen hoe boeren kip produceren. Als er dan meer kip wordt gekocht, is dat mooi meegenomen”, stelde hij donderdag op Radio 1. Verder zei hij het 'betuttelend' te vinden dat het Voedingscentrum bepaalt hoeveel vlees mensen mogen eten. „Er is helemaal niets mis met vlees eten. We eten echt niet overdadig veel", concludeert Oplaat.
Informeren over kwaliteit
„De Europese subsidieregelingen gelden uitsluitend om consumenten (meestal binnen Europa, maar soms ook daarbuiten) te informeren over de kwaliteit van in Europa geproduceerde (agrarische) producten”, zegt Richard van der Kruijk van de COV. Het zijn volgens hem in de regel informatiecampagnes en geen promotiecampagnes.
Onzinnig
„Het is onzinnig om deze subsidies stop te zetten als we consumenten juist willen informeren over de belangrijke aspecten waar we in Europa aandacht aan schenken (zoals: kwaliteit, zorg voor voedselveiligheid en duurzaamheid)”, stelt hij. „De oproep van Wakker Dier is misschien begrijpelijk als je principieel tegen vleesproductie bent, maar slaat geen hout als je de belangen van de miljoenen consumenten in ogenschouw houdt die wel goed geïnformeerd vlees willen (blijven) eten.”