Dinsdag 17 maart openingscongres Dutch Poultry Expo
'Zonder gezamenlijke in- en verkoop verdwijnt de helft van de leghennenstapel'
'Wel marktmacht door bundeling van 10 miljoen eieren'
Servé Hermans doet dinsdag 17 maart om 13.00 uur uitgebreid uit de doeken hoe hij dit voor ogen ziet tijdens het openingscongres van de Dutch Poultry Expo in Hardenberg (OV). De zelfstandig pluimveeconsultant was tot juli 2019 directeur van de leghennentak van fokbedrijf Hendrix Genetics.
„In Zwitserland liggen er biologische eieren voor 0,85 euro per stuk in het supermarktschap. Consumenten zijn best bereid om een hogere prijs voor eieren te betalen”, stelt hij. Het probleem is de margeverdeling. In Nederland zijn er slechts vijf inkooporganisaties voor supermarkten. Doordat er zo weinig zijn, hebben supermarkten de macht in de keten. Zij verdienen flink aan de eieren. Pakstations pakken marge doordat ze de eieren zo goedkoop mogelijk inkopen. „Als ze bij één scharrelhennenhouder de eieren voor 6,25 cent kopen proberen ze bij een andere een contract af te sluiten voor slechts 6 cent per ei.” Hermans zag ook in Zwitserse supermarkten dat Nederlandse eieren de goedkoopste zijn in het schap: 3,95 euro voor 15 scharreleieren; 26 cent per ei.
Dumpen voor lage prijzen
„Het probleem is dat pakstations Nederlandse eieren overal voor lage prijzen dumpen”, legt hij de vinger op de zere plek. Daar moet zo snel mogelijk een eind aan komen, vindt hij. „Eieren voor lage dumpprijzen aanbieden, kan alleen als je de laagste kostprijs hebt. Dat heeft Nederland al lang niet meer. Door wet- en regelgeving en de aankomende wetgeving voor stikstof neemt de kostprijs in Nederland toe. Om bestaansrecht te houden moet de uitbetalingsprijs van eieren voor leghennenhouders omhoog.”
Om dit te bereiken, pleit Hermans om met alle leghennenhouders in Zuid-Nederland en alle leghennenhouders in Oost- en Noord-Nederland gezamenlijk eieren te verkopen en voer, hennen en overige zaken in te kopen. „Met ruim 10 miljoen hennen in Zuid-Nederland creëer je marktmacht en kun je een hogere uitbetalingsprijs afdingen. Bovendien kun je door gezamenlijk in te kopen lagere inkoopprijzen bedingen en zo je kostprijs verlagen.”
De omvang van leghennenbedrijven is volgens Hermans relatief klein vergeleken met hun afnemers en toeleveranciers. „Bij pakstations, voerfabrikanten en hennenleveranciers werken allemaal professionals die getraind zijn in onderhandelen. Een leghennenhouder met 40.000 hennen is niet overal in gespecialiseerd. Indien leghennenhouders de inkoop en verkoop in bijvoorbeeld een coöperatie gezamenlijk regelen, levert dat veel voordelen op”, stelt Hermans. „Stel dan professionals aan voor de in- en verkoop en bepaal als coöperatie wanneer iedereen hennen opzet, zodat je marktgericht produceert. Van de winst kun je indien nodig ook een leegstandvergoeding betalen bij een lange leegstand.”
Enige manier
Hermans is ervan overtuigd dat gezamenlijk in- en verkopen de enige manier is om de Nederlandse leghennenstapel op peil te houden. „De marges voor leghennenhouders waren de afgelopen dertig jaar veel te laag. Jonge pluimveehouders gaan niet voor een hongerloontje zeven dagen per week werken. Die willen evenals andere jongeren vrije tijd, leuke dingen doen in het weekend, op vakantie kunnen en een goed inkomen. Indien de marges niet omhoog gaan, komen er geen opvolgers meer.”
Hogere marges realiseren kan volgens Hermans alleen door gezamenlijke in- en verkoop. „Een zwak punt is dat leghennenhouders niet georganiseerd zijn en daardoor al blij zijn met 8 cent per scharrelei terwijl ze in de supermarkt voor 30 cent liggen.”
Presentatie
Een gezamenlijke in- en verkoopcoöperatie kan leghennenhouders ook adviseren over maatregelen rondom de stikstofproblematiek, maar moet wel direct goed opgezet worden. Hermans presenteert zijn ideeën hierover dinsdagmiddag 17 maart tijdens het openingscongres op Dutch Poultry Expo in Hardenberg. Bezoekers zijn vanaf 12.30 uur welkom. Meld je hier aan.