Schouten: 'Sector kan leren van kringlooplandbouw Kipster'
„We kunnen stellen dat Kipster een succes is. Hier worden grootse ideeën groots aangepakt. Met z'n allen in de sector kunnen we hier iets van leren. Ik ben benieuwd hoe het idee achter Kipster breder opgepakt gaat worden. Daar mogen we denk ik best wat van verwachten. We moeten als sector gaan werken aan hoe we deel gaan uitmaken van de natuurlijke kringlopen. Daar horen ook nieuwe verdienmodellen bij. En dat is wat hier ook samen gaat. Het is de enige manier waarop we de omslag naar kringlooplandbouw kunnen maken. Als we iets van onze boeren verwachten, dan horen daar ook nieuwe verdienmodellen bij”, zei de minister.
De eieren van Kipster zijn te koop bij de 420 winkels van Lidl Nederland en gaan naar Victoria Trading, de inkooporganisatie van onder meer Albron, De Efteling, FFC Franchise en HMSHost. Deze partijen hebben een langdurig contract gesloten met Kipster. Lidl sloot in 2017 een vijfjarig afzetcontract af. Een doosje met vijf eieren bij Lidl kost 1,29 euro, omgerekend 0,258 euro per ei.
Reststromen
„Met Kipster beogen we ons voedselsysteem circulair in te richten. Wij voeren onze kippen alleen met reststromen, zoals misbaksels of gebroken beschuit, van bijvoorbeeld grote bakkerijen. Zo dragen onze dieren bij aan een beter milieu en gaan ze verspilling tegen. Ook brengen we de haantjes groot en maken er vleeswaren van in plaats van ze te doden direct na uitkomst”, vertelde Ruud Zanders van Kipster.
Langjarige afnamegaranties
„Wij kunnen als Albron alleen overschakelen op circulaire en klimaatvriendelijke producten, als wij uit onze klassieke inkooprol stappen en langjarige garanties geven voor volledige afname om het de boer mogelijk te maken om op een voor hem haalbare manier te innoveren. Wij zijn er trots op de komende vijf jaar Kipster-eieren aan te kunnen bieden aan onze consumenten”, zei Teun Verheij, directeur Albron en bestuurslid Victoria Trading. „Voor eieren zijn de meerkosten van een duurzamer ei een paar centen. Bij een biefstuk van vier euro praat je over andere bedragen. Dat maakt het lastiger om verder te verduurzamen”, zei hij. „Dan eet je één dag in de week een duurder biefstuk en de andere dagen plantaardig”, stelde dagvoorzitter en tv-presentator Harm Edens voor, die pleit voor een lagere vleesconsumptie.
„Klanten van Lidl omarmen het Kipster ei massaal. Met de opening van deze tweede stal kunnen we dan ook aan de groeiende vraag voldoen. Kipster is het eerste klimaatneutrale ei ter wereld en we zijn er uitermate trots op dat we dit ei voor een brede doelgroep toegankelijk en betaalbaar maken. Daarom zijn we ook blij dat de eieren straks in de restaurants van de Efteling liggen”, vertelde Quirine de Weerd, senior manager Corporate Responsibility & Relations van supermarktketen Lidl. Naast Schouten en Zanders vertelden de afnemers van Kipster waarom ze voor Kipster-eieren kozen.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Rudi Buis, Tom Schotman