ABN Amro pessimistisch over vleeskuikenmarkt op korte termijn
'Vleeskuikenprijzen blijven onder druk staan komende maanden'
Berntsen gaf woensdagavond 11 december een presentatie tijdens de Pluimveeweb Jaarspecial in Barneveld. Hierin presenteerde Berntsen de visie van de bank op de Nederlandse vleeskuiken- en leghennenhouderij.
Willem Tel, manager Agri van slachterij Esbro, is evenals ABN Amro pessimistisch over de vleeskuikenprijzen de komende maanden. „De vleeskuikenmarkt zit nu in een forse dip waarvan we het dieptepunt hebben bereikt. Ik verwacht dat de markt rond Pasen volgend jaar, begin april 2020, wel weer aantrekt. Of de prijzen dan meteen met hele centen omhoog gaan, hangt af van hoe snel de markt aantrekt”, zegt Tel.
‘Poolse vleeskuikenproductie verdubbelt’
„Het aanbod van kip in de EU is groter dan de vraag. Daardoor staat er druk op de markt. De import van Oekraïense kip vergroot deze druk. Bovendien neemt in Polen de vleeskuikenproductie nog steeds toe waardoor het aanbod ruim blijft. Wij zien geen signalen dat de druk op de vleeskuikenmarkt op korte termijn afneemt”, legt Berntsen uit. „Het is nog onduidelijk hoe de extra vraag naar dierlijk eiwit in Azie als gevolg van de Afrikaanse varkenspest uitpakt. Mondiaal is hierdoor krapte aan het ontstaan.”
De bankier blikte ook terug. „Van 2009 tot 2018 nam de vleeskuikenproductie in de EU fors toe. De productie in Polen verdubbelde naar ruim 2 miljoen ton geslacht gewicht. Dat is het dubbele dan in Nederland. Polen groeide in die jaren uit tot veruit de grootste pluimveevleesproducent in de EU. De totale productie in de EU nam sterker toe dan de consumptie. De zelfvoorzieningsgraad steeg daardoor van 101 procent naar 105 procent. De EU moet dus meer exporteren buiten de EU. Dat is ongunstig omdat de kostprijs in de EU hoger is dan in Brazilië of de Verenigde Staten. Die landen zijn de grootste exporteurs van pluimveevlees ter wereld.”
Markt trager groeiers verzadigd
Hoewel Berntsen pessimistisch is over de vleeskuikenprijzen op korte termijn is hij wel positief voor de middellange en lange termijn. „De wereldwijde vraag naar kip stijgt. En ook in de EU stijgt deze licht.” De Nederlandse sector moet zich volgens Berntsen richten op de bovenkant van de markt in de EU. „De kostprijs van Brazilië, Oekraïne of Polen is lager. Daar kunnen we niet tegenop. Dus moeten we ons onderscheiden door middel van kwaliteit.”
Nadat alle supermarkten overgeschakeld zijn op trager groeiende conceptmarkt is die markt ingevuld en verzadigd. „Wij zien vooral kansen voor kipconcepten van reguliere kuikens met een plus. CO-2 footprint wordt steeds belangrijker. En die is van reguliere kuikens veel beter dan trager groeiende. Door reguliere kuikens bijvoorbeeld daglicht en afleidingsmateriaal aan te bieden, verbeter je ook het dierenwelzijn. McDonald’s speelt op die trend in met hun Enrichment-concept met reguliere kuikens.” De bankier verwacht dat meer bedrijven dat voorbeeld volgen. „Nederlandse vleeskuikenhouders kunnen hiervan profiteren door hierop in te spelen”, stelt hij.