Duitse leghennenhouder krijgt cent extra van discounter Netto
Op diverse producten uit haar eigen assortiment prijkt in de de Netto supermarkten het label: ‘ein Herz für Erzeuger’. Van elk product dat hiervan wordt verkocht beurt de producent 10 cent extra. Deze toeslag gaat in zijn geheel, zonder kostenaftrek, naar de betreffende producenten. Externe juristen controleren of dit geld ook daadwerkelijk op de juiste plaats terecht komt.
Van één doosje met tien scharreleieren krijgt de leghennenhouder per saldo een bonus van 1 cent per ei. Naast eieren is deze bonus ook van toepassing op aardappelen, enkele vleeswaren, appelen, melk en kaas. Netto onderstreept dat Duitsland een mooi land is omdat de boeren niet alleen producten telen en arbeidsplekken creëren, maar ook omdat ze het landschap onderhouden. Met het label ‘ein Herz für Erzeuger’ wil Netto de boeren en kleinere producenten in Duitsland ondersteunen en daarnaast zorgen voor een betere band met haar leveranciers.
Transparant
Netto heeft diverse voorwaarden opgezet waaraan een leverancier uit dit programma moet voldoen. Regelmatige controles van de aangesloten bedrijven moeten het label geloofwaardig maken. De bedoeling is dat de betrokken boeren de zo verkregen extra gelden investeren in nieuwe technieken, stimuleren van de biodiversiteit en/of verbetering van het dierenwelzijn. In 2018 werd via deze weg in totaal ruim 3 miljoen euro aan de producenten uitgekeerd. De discounter Netto is een dochter van de Edeka groep. Met ruim 4.500 vestigingen is het na Lidl en Aldi de derde discounter van Duitsland.