'DGF-heffing omlaag door niet standaard ruimen bij LPAI'
Dat zei NVP-voorzitter Hennie de Haan woensdagavond 30 oktober tijdens de Pluimveeweb thema-avond Diergezondheid. Bij uitbraken van virustypes H5 en H7 wordt momenteel standaard geruimd omdat deze kunnen muteren naar een hoogpathogene variant. 21 april 2021 treedt de zogeheten Animal Health Law in werking, waardoor de Europese bestrijdingsplicht voor LPAI vervalt.
„Daarmee komt de mogelijkheid om per geval te bekijken of er geruimd moet worden. Bij een uitbraak van LPAI in pluimveedichte gebieden zoals de Veluwe of de Peel is het verstandig om wel te ruimen. We moeten voorkomen dat het virus zich als een veenbrand verspreid omdat het ook kan muteren tot een hoog pathogeen virus. Maar in pluimvee arme gebieden kunnen we het virus ook uit laten zieken. Uit verplichte periodieke onderzoeken blijkt dat LPAI zo nu en dan wordt vastgesteld bij leghennen, met name bij uitloop hennen, maar dat de hennen hiervan herstellen. Er worden dan alleen nog antistoffen aangetroffen.”
„De nieuwe Animal Health Law lijkt meer mogelijkheden te bieden om de kosten die onder het DGF-vallen te verlagen. Een risicoafweging moet steeds worden gemaakt om bepaalde preventie eventueel te verminderen. Voorkomen is en blijft beter dan genezen.”
‘Jaarlijkse kosten blijven vooralsnog rond de 10 miljoen’
In 2018 was de DGF-heffing veel hoger dan in de voorgaande jaren omdat tekorten moesten worden weggewerkt. Die waren ontstaan na de uitbraken van hoogpathogene vogelgriep vanaf de winter in 2014/2015. „De komende jaren is de DGF-heffing weliswaar lager dan in 2018, maar nog wel hoger dan wanneer geen sprake zou zijn van AI-besmettingen. In 2019 wordt nog een deel van het opgebouwde tekort geheven en vanaf 2020 in twee jaar de verplichte aan te houden reserve. Desondanks moet de sector dan jaarlijks nog circa 10,3 miljoen betalen om onder meer vogelgriep te voorkomen, door monitoring, early warning, maar ook voor de salmonella programma’s, waar cofinanciering vanuit de EU mogelijk is door het sectordeel via het DGF te heffen.”
„Sinds het opheffen van het PPE vallen diverse kostenposten onder het DGF, waar in het verleden deze kosten apart werden geheven. Deze kosten blijven dus de komende jaren nog relatief hoog omdat de sector weer een reserve op moet bouwen. Als er dit jaar en de komende twee jaren geen uitbraken zijn, is in 2021 de verplichte reserve voor de pluimveesector weer opgebouwd. Samen met mogelijke besparingen resulteert dat in lagere DGF-heffingen. Dat is het streven.”
‘Te hoge uitvoeringskosten RVO’
Enkele pluimveehouders klaagden de afgelopen jaren dat operationele kosten tijdens het ruimen veel goedkoper kunnen. „Bepaalde aspecten van de ruimingskosten zijn relatief gering als je kijkt naar de totale kosten. Al kan ik me goed voorstellen dat het frustrerend is dat nieuwe laarzen, overalls en kruiwagens worden weggegooid omdat voor de ruimploeg te veel kleding en dergelijke is geleverd. Maar als je kijkt naar de totale kosten kun je hier wel op proberen te besparen, maar zet het geen grote zoden aan de dijk. Desondanks benadrukken we richting het ministerie van LNV dat waar mogelijk alle kosten omlaag moeten door gezonde marktwerking en goede evaluatie van de huidige waakvlamcontracten.” LNV koopt deze diensten in.
De hoge uitvoeringskosten van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is De Haan veel meer een doorn in het oog. „Het versturen van facturen voor de DGF-heffing aan pluimveehouders hoeft toch geen tonnen te kosten. Pluimveehouders moeten dat betalen.”
RVO maakte de afgelopen jaren veel fouten. Zo klopten veel facturen van de DGF-heffingen de afgelopen jaren niet. Ook was bij de overgangsregeling van 2018 aan leghennenhouders en vermeerderaars niet voorzien dat zij te veel geheven kregen. LNV geeft aan dat de overheid opdraait voor de kosten om hier correctienota’s voor te verzenden. Inmiddels is dat traject afgerond. Pluimveehouders zijn echter bang dat zij uiteindelijk voor deze uitvoeringskosten opdraaien. „Wij houden dat kritisch in de gaten en stellen hier kritische vragen over aan LNV. Nu de nieuwe systematiek ‘goed draait’ zouden besparingen in uitvoeringskosten zichtbaar moeten worden.”