Consument geeft kwart meer uit aan eieren met keurmerk
„Door de fipronilaffaire en ophokplicht voor pluimvee zijn er in 2017 minder eieren met een keurmerk verkocht”, zegt onderzoekster Katja Logatcheva van Wageningen Economic Research, die het onderzoek leidde. Nederlandse consumenten gaven vorig jaar in totaal 143 miljoen euro uit aan eieren met een keurmerk ten opzichte van 115 miljoen euro in 2017. Het marktaandeel van eieren met een keurmerk steeg daardoor van 37 naar 41 procent.
In totaal gaven consumenten steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor in totaal 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Dat is 300 miljoen euro meer dan in 2017 (+7 procent). Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11 procent. Beter Leven heeft het grootste aandeel.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief