Vleeskuikenhouder Van Veldhuisen wil al zijn kip rechtstreeks verkopen
'Bewuste consument betaalt 14 euro voor kilo kipfilet'
Dat zei Van Veldhuisen woensdag 18 september tijdens de Pluimveeweb thema-avond Voeding in Horst (LB). De ruim 50 bezoekers, waarvan het merendeel vleeskuikenhouders, luisterden aandachtig naar zijn presentatie.
Van Veldhuisen (43) houdt sinds 2014 samen met zijn vrouw Karin 26.000 scharrelvleeskuikens in één stal op hun bedrijf in Renswoude (UT). Zijn kuikens hebben één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Iedere 9 weken ontvangt hij nieuwe kuikens. Hij draait 5,7 rondes per jaar.
Rechtstreekse verkoop van kip
De vleeskuikenhouder startte begin dit jaar met de rechtstreekse verkoop van kippenvlees van zijn eigen scharrelvleeskuikens onder de naam Kip van de boer. „Het Beter Leven keurmerk is een concept waarin je in een keten nauw samenwerkt met partners. Ik vind dat iedere ketenspeler daar inspraak in moet hebben, ook de pluimveehouder. Vorig jaar liep het bij ons een paar rondes niet goed vanwege minder kuiken- en voerkwaliteit. Ik gaf de andere ketenspelers destijds aan dat we samen een oplossing moesten bedenken. Er veranderde echter niets. Daarom ben ik gewisseld van partners.”
De ondernemende pluimveehouder had al langer in het achterhoofd om zijn eigen kip rechtstreeks te verkopen aan consumenten, restaurants, buurtwinkels, cateraars en andere afnemers in de buurt. De ervaringen van vorig jaar, waarin andere ketenspelers niet thuisgaven, versterkten die gedachte alleen maar.
‘Loopt steeds beter’
Na de start in januari verloopt de rechtstreekse verkoop van zijn eigen kipproducten steeds beter. Hij verkoopt nu ongeveer 5 procent, circa 3.000 kilo, van de in totaal 60.0000 kilo kip per ronde. „De afgelopen ronde hebben we 3.200 kilo opgehaald bij onze slachterij Esbro.”
Van Veldhuisen is tevreden hoe het zich ontwikkeld. „Ik richt me nu vooral om cateraars en foodtrucks. Die kiezen eerder voor mijn kipproducten dan grote landelijke supermarkten of restaurants.”
Onlangs kocht een cateraar uit Ede beukenhout van Erik’s vader dat Erik op marktplaats had gezet. „Ik kwam op die manier toevallig met hem in contact en vertelde toen over mijn kipverkoop. Even later bestelde hij 5.000 kipburgers bij me. Zulke klanten moet ik meer hebben.”
Om zijn producten te promoten, stond Van Veldhuisen in lokale kranten, op beurzen en organiseerde hij open dagen. Ondertussen bestellen steeds meer consumenten wekelijks kip bij hem. „Vorige week hadden we twaalf bestellingen. Het aantal bestelling wordt steeds meer. Het is nu nog leuk om te doen, maar als ik nog meer kip moet bezorgen, neem ik hiervoor iemand in dienst.” Naast zijn eigen bedrijf werkt hij drie dagen per week buitenshuis als bemiddelaar in verzekeringen in de pluimveesector.
Geen concessies aan prijs
Afnemers vragen hem wel eens of de prijs omlaag kan. „Een cateraar vroeg me onlangs waarom mijn kipproducten zoveel duurder zijn dan die van een reguliere vleeskuikenhouder. Hij vroeg zich af of de prijs niet omlaag kon. Ik heb hem toen uitgelegd dat de productiekosten een stuk hoger zijn. Je moet de prijs van mijn kip niet vergelijken met reguliere kip. We doen dan ook geen concessies aan de prijs.”
Met consumenten heeft hij wel eens een zelfde soort discussie. „Voor een Ferrari betaal je ook een prijs dan een Fiat zeg ik dan. Meestal gaan consumenten dan wel overstag. Een bepaalde groep consumenten kiest bewust voor mijn kip. Dat ze vervolgens op mijn website www.kipvandeboer.nl en op social media zetten dat ze een heerlijk scharrelkippetje hebben gegeten, helpt flink bij de promotie van mijn kip.”
Consumenten kunnen zijn kuikens ook zien door een raam of in de overdekte uitloop. „Je moet de consument betrokken maken. Zo kun je waarde geven aan je product.” De pluimveehouder is ook transparant. „Ik vertel ook wat niet goed is. Dat er ook kuikens dood gaan tijdens de ronde mag een consument best weten.”
Vleeskuikenbedrijf als basis
De scharrelvleeskuikenhouder wil het liefst al zijn kip rechtstreeks verkopen. Hij richt zich in eerste instantie op consumenten in Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg. „Daar wonen circa 70.000 mensen. Zelf lever ik ongeveer 150.000 vleeskuikens per jaar af. Als iedereen twee kippen per jaar bij mij zou kopen, zou ik al mijn vleeskuikens regionaal af kunnen zetten.”
Het vleeskuikenbedrijf dient voorlopig als basis. Al wil Van Veldhuisen de rechtstreekse verkoop van kip graag vergroten aangezien dit lucratief is. „Indien een paar grote afnemers voor onze kip kiezen, kan het hard gaan.” De pluimveehouder heeft ook nog een vergunning voor een tweede stal. „Indien de rechtstreekse verkoop van kip tegenvalt, zouden we een tweede stal kunnen bouwen.” Voorlopig kijkt hij het aan hoe alles zich ontwikkeld. „Nu werk ik nog drie dagen per week buitenshuis. Indien de rechtstreekse verkoop van kip hard groeit, lukt dat in de toekomst wellicht niet meer.”
„Misschien komt er zo’n grote vraag naar mijn kip dat ik acht pluimveehouders vraag, deel te nemen aan mijn concept. Dan kan er iedere week een andere pluimveehouder leveren en bieden we verse kip aan. Nu kan ik alleen diepvrieskip verkopen omdat de kuikens iedere negen weken geslacht worden.”
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel, Karin Heijting