'Biologisch pluimveehouder zijn betekent het welzijn van de dieren voorop'
Zijn kippen kunnen gebruikmaken van een ren in de open lucht en krijgen biologisch voer, gemaakt van biologische granen. „Ik ben ook van mening dat, als je een goede gezondheid van pluimvee kunt garanderen en hun welzijn weet te respecteren, dit kan leiden tot kwalitatief hoogwaardige producten voor consumenten en je trots kunt zijn op het werk dat je elke dag doet”, zegt Raingeard tegen de Franse website Bio a la une. Hij werkt al twintig jaar met het Franse merk Le Picoreur samen, dat als 35 jaar bestaat.
Het doel van de Franse producent van biologisch pluimveevlees is om altijd op een milieuvriendelijke manier vlees van topkwaliteit te produceren met respect voor het welzijn van de dieren. In een poging milieuvriendelijker te werken, stimuleert Le Picoreur pluimveehouders sinds 2010 om zelf bomen en heggen te planten. Kippen, kalkoenen en ander pluimvee worden zo beschermd tegen de zon, de regen en eventuele roofdieren. Daarnaast wordt volgens het merk zo een volledig ecosysteem in stand gehouden en ontstaat er enige biodiversiteit, omdat vogels er hun nesten in bouwen en het ideale broedplekken zijn voor bestuivende insecten.
De kwaliteit van leven van het pluimvee is voor Le Picoreur het allerbelangrijkste. Daarom is dit punt opgenomen in het productdossier voor biologische producten. De pluimveehouders moeten ervoor zorgen dat hun kippen zich tijdens hun leven in de best mogelijke omstandigheden kunnen ontwikkelen. Dit betekent dat ze daarbij vrij toegang hebben tot de buitenverblijven, elk met 4 vierkante meter in de open lucht. De nachthokken zijn ruim en het transport beperkt.
Consumenten zo goed mogelijk informeren
Met het oog op het verbeteren van de transparantie ontwikkelde Le Picoreur recent een traceersysteem. In het kader hiervan is er op de labels van de verschillende producten voortaan een QR-code terug te vinden. Met behulp van deze code kunnen consumenten toegang krijgen tot informatie over de pluimveehouder van het pluimveevlees dat hij of zij koopt.
„Via deze informatie kunnen we niet alleen laten zien dat wij als pluimveehouders op een transparante manier werken en dat we ons werk met passie uitvoeren, maar kunnen we ook meer vertellen over de keuzes die we maken en onze beweegredenen hiervoor. Ik vind daarnaast dat het van essentieel belang is dat consumenten uit de informatie kunnen opmaken dat al het pluimveevlees van Le Picoreur afkomstig is van een pluimveehouder die ervoor heeft gekozen voor dit vlees op biologische wijze te produceren en er ook echt persoonlijk van overtuigd is dat dit de beste manier van werken is", vult Raingeard aan. De producten van Le Picoreur zijn uitsluitend in biologische winkels te koop. Lees het complete artikel op het BioJournaal.nl.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief
Bronnen: BioJournaal.nl, Bio a la une