Schouten gaat streek- en regioproducten bevorderen
De afstand tussen de producent en de consument is de laatste jaren steeds groter geworden, constateert de minister in de Kamerbrief. Deze afstand wil zij verkleinen en zo de waardering voor voedsel te vergroten. Schouten gaat om dit bereiken met supermarkten in gesprek over een bredere introductie van regioproducten in de schappen.
Schouten maakt nadrukkelijk onderscheid tussen regio- en streekproducten. Regioproducten zijn producten die alleen regionaal verkocht worden en waarbij de afstand tussen boer en winkelschap in kilometers kort is. Streekproducten zijn kenmerkende producten uit een bepaalde streek die landelijk of zelfs internationaal gedistribueerd worden.
Hogere kosten
Levering van regioproducten aan supermarkten stuit volgens Schouten op obstakels. Zo is het volume en assortiment van regioproducten beperkter dan die van andere gangbare producten in de supermarkt. Daarnaast zijn veel regioproducten seizoensgebonden en niet het hele jaar door leverbaar. Tevens is de prijs van regioproducten gemiddeld hoger. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de relatief hogere logistieke kosten en administratieve lasten voor regioproducten in vergelijking met producten die grootschaliger zijn geproduceerd. Schouten gaat in gesprek met supermarkten en het agrarisch bedrijfsleven over een brede introductie van regioproducten. Ze vraagt daarbij aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling en de positie van de boer in de keten. Om meer inzicht te krijgen of er meer regioproducten in de winkelschappen belanden wil de minister een zogenoemde benchmark opzetten.
Handelsmissie in eigen land
Ook de afzet van streekproducten wil Schouten promoten, zo schrijft zij in de Kamerbrief. ‘Om de ontwikkeling van streekproducten te kunnen volgen ga ik de productie en afzet monitoren. Verder ga ik mij samen met de provincies inzetten om de waardering voor streekproducten te laten toenemen, onder andere via een handelsmissie in eigen land die ik in samenwerking met de provincies wil organiseren’. Verder moet het gebruik van een keurmerk streekproducten in de markt onderscheiden en hun marktpositie versterken.
Knellende regelgeving
De minister constateert dat deze veelal kleinschalige producenten soms tegen problemen aanlopen zoals wet- en regelgeving die vooral bedoeld zijn voor grootschalige producenten. Daarom wil zij knellende wet- en regelgeving voor streekproducten dit jaar nog in kaart brengen en waar mogelijk belemmeringen voor producenten van bijzondere streekproducten aanpakken zonder afbreuk te doen aan de voedselveiligheid. Om knelpunten goed in beeld te krijgen stelt zij een agroloket in: ruimteinregels.nl/agroloket.