Kippenvlees positiever imago dan plantaardige eiwitbronnen
Het staat allemaal te lezen in de ‘2019 Chicken Marketing Summit’. De NCC en WATT Global Media (mondiaal agrarisch mediabedrijf) publiceerden recentelijk de resultaten van deze studie naar de motivatie van consument om kippenvlees te kopen en deze te vergelijken met hun motivatie om andere dierlijke en plantaardige eiwitbronnen de eten.
Kippenvlees blijkt gewoon meer positieve vinkjes in het onderzoek te krijgen dan elke andere eiwitbron. De consument werd gevraagd naar eigenschappen in acht categorieën: smaak, gezondheid, veelzijdigheid, aanlokkelijkheid voor het gezin, prijs/waardeverhouding, natuurlijkheid/biologisch/afwezigheid van negatieve factoren (hormonen, antibiotica), duurzaamheid en gemak. Kippenkopers kiezen voor 7 van de 8 van deze eigenschappen.
Smaakbeleving vlees
Alle vleesinkopers worden gemotiveerd door smaakbeleving, maar dit is minder belangrijk voor de plantaardige consument. Vis wordt gekocht om redenen van gezondheid en gemak. Consumenten van rundvlees, varkensvlees en vis meldden dat hun vertrouwen in de veiligheid, kwaliteit en voedingswaarde van deze vleessoorten niet is veranderd. 15 procent van de kippenconsumenten zegt dat hun vertrouwen in kip is toegenomen. 55 procent van de plantaardige etende consumenten geeft aan dat hun vertrouwen in deze eiwitbron juist is toegenomen.
Gemak en duurzaamheid
Kip is volgens NCC een all-round winnaar op de meeste voorbereidingsgerelateerde zaken. Alle eiwitsoorten worden als gemakkelijk te bereiden beschouwd. Meer traditioneel vlees (kip, rundvlees, varkensvlees) heeft een voordeel in familie-uitstraling en traditie (men is opgegroeid met het eten ervan). De voordelen van plantaardige eiwitten liggen in de veiligheid, het gemak van de bereiding en de hygiëne van de bereiding.
De consument, die op plantaardige basis eet, is het meest gefocust op duurzaamheid. Maar uit recent onderzoek van het NCC blijkt dat de helft (49 procent) van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft bereid te zijn om meer kip te eten als ze erachter komen dat het duurzamer is dan ander vlees of vleesvervangers. Dat toont volgens NCC aan dat de meeste mensen niet bekend zijn met het duurzaamheidsverhaal van kip. Er is meer promotie en voorlichting nodig.
Toekomstige consumptie
Minder dan 2 procent van de kippenconsumenten is van plan om in de komende zes maanden minder kip te consumeren. Voor de andere vleessoorten is dit stabiel. Consumenten geven daarnaast aan dat ze meer vis- als vleesvervanger s willen kopen; 23 procent van de consument zegt meer vis te kopen en van de vegan/vegetariërs/flexitariërs zegt 44 procent van plan te zijn om meer plantaardige eiwitten te consumeren. De laatste groep is echter procentueel sterk in de minderheid.
NCC noemt de resultaten positief en ze wijst erop dat de consument, die nu al kippenvlees koopt, verleid kan worden om nog meer kip te consumeren. Uit het onderzoek bleek namelijk dat duurzaam en diervriendelijk kippenvlees een hogere correlatie had met een hogere consumptie, dan de meer praktische eigenschappen van betere waarde, smaak en gemak.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: EU campagne
Bron: National Chicken Council