'Supermarkt moet stoppen met alleen dierenwelzijn te vermarkten'
„Supermarkten pronken maar al te graag met duurzaamheid. Maar wat ze verkopen is niet duurzaam. Duurzaamheid bestaat uit drie elementen; economie, ecologie/milieudruk en alle sociale aspecten die de maatschappij van belang vindt”, zegt Bens.
„Een product, bijvoorbeeld een ei-concept, is pas echt duurzaam als het economisch rendabel is. Indien het niet rendeert, is het geen lang leven beschoren. Daarnaast speelt ecologie mee. Hoeveel druk geeft de productie van bijvoorbeeld een ei op het milieu. Dat is heel breed; de CO2 footprint, de hoeveelheid land die nodig is, en de hoeveelheid water die nodig is tot de effecten op de drinkwater- en bodemkwaliteit. Als derde heb je alle sociale aspecten waarvan bijvoorbeeld dierenwelzijn er één is.”
Marketing en emotie
„Supermarkten en de keten vermarkten eieren en kip nu nog bijna alleen op basis van dierenwelzijn. Er wordt voor de consument gekozen. Dat is niet duurzaam! Dat is marketing op basis van één enkele emotie.” Dit moet en kan anders denkt Bens.
„Wanneer je vader, moeder, opa of oma bent, dan heb je een grote wens; het beste voor jouw kind of kleinkind. Feitelijk wil je dat jouw kind of kleinkind in een wereld mag leven die gelijk of misschien beter is, dan de wereld waarin jij leeft. Waarom mag de consument hiervoor bij aankoop van een ei niet kiezen. Als een consument dat belangrijk vindt, verkoop het dan. Be good and sell it!”
Sterren
„Nu verkopen we alleen dierenwelzijn met Beter Leven sterren. Waarvan alleen de supermarkt en Beter Leven echt beter worden. Die strijken de marge op. Waarbij Beter Leven in haar laatste openbare jaarverslag van 2017 laat zien in 2016 al bijna 13 miljoen euro bij te schrijven. En wat zal dit zijn in 2018 en 2019? Vele miljoenen meer!”
„Tegelijkertijd wordt de boer(in) gezien als secundaire deelnemer en heeft feitelijk geen stem. Zelfs in de adviescommissie van deskundigen voor Beter Leven, die alle criteria bepalen, is voor de boer(in) geen plek. Alles wordt voor de boer(in) beslist. Terwijl alle toegevoegde waarden door de boer(in) uitgevoerd mogen worden. Het is een één tweetje geworden tussen de Dierenbescherming en de supermarkt.”
Duurzaamheid
„Is dit nou wat bedoeld wordt met duurzaamheid? Dat begrijp ik niet. In mijn optiek heeft dit weinig te maken met duurzaamheid wanneer de boer(in) 6,5 cent ontvangt en de supermarkt ze voor 28,9 cent verkoopt.”
„Waarom bouwen we samen geen sterrensysteem voor milieu, dierenwelzijn en fairtrade? Waarom ligt er bijvoorbeeld geen ei in de supermarkt met een heel lage milieudruk met 3 sterren voor ecologie, 0 sterren voor dierenwelzijn en 2 sterren voor fairtrade? Variërend van allemaal 000 tot allemaal 333. En laat aan de consument de keuze wat hij of zij belangrijk vindt.”
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief