Hulp bij opstarten leghennen met onbehandelde snavels
Sinds 1 januari 2019 is het verboden om de snavels van leghennen te behandelen. Deelnemers aan IKB Ei moesten per 1 september 2018 al aan het verbod voldoen. Reden voor Ter Heerdt kuikens en hennen om een nieuwe functie van opstartadviseur te creëren en Arjan Gussinklo in dienst te nemen als onderdeel van het klant service team.
Eerder in onbalans
„Een goede start van een koppel is altijd belangrijk maar zeker als de snavels van de kippen onbehandeld zijn”, legt Arjan Gussinklo uit. Kippen met onbehandelde snavels hebben meer mogelijkheden om selectief te vreten en de kippen lijken meer stress te ervaren. Stress is altijd verkeerd voor een koppel kippen. Gussinklo ervaart dat de kippen met onbehandelde snavels anders reageren dan kippen met behandelde snavels. „De signalen van onbalans die een koppel kippen afgeeft, zijn hetzelfde: onrustig, ander geluid, gedragsverandering, veren of tenen pikken. Het managen van een koppel met onbehandelde snavels is minder op de automatische piloot dan voorheen”, legt Arjan uit.
Bewustwording
Als technisch adviseur staat Arjan Gussinklo de verkoopadviseurs bij. Samen met de legpluimveehouder bespreekt de verkoopadviseur de opfok en start van een nieuw koppel leghennen om de omstandigheden voor ontvangst van het koppel te optimaliseren. Daarbij kunnen ze Arjan inschakelen. „Het is belangrijk dat je niets aan het toeval overlaat. Veel aandachtspunten zoals de lichtverdeling, lichtsterkte, verstrekking van afleidingsmateriaal zijn belangrijk om vooraf te checken. Dat is niet nieuws natuurlijk maar meer noodzakelijk dan voorheen.” Een pluimveehouder ziet zijn koppel elke dag en kan een verandering over het hoofd zien. De opfokorganisatie zet Arjan in als extra paar ogen in de stal om eerder veranderingen op te merken en eventueel actie te ondernemen.
Extra service
Na elke levering neemt het klant service team contact op met de legpluimveehouder om de klanttevredenheid te meten. Hiermee kan het team trends ontdekken, verbeterpunten en waar het klantserviceteam extra aandacht aan moet besteden. De gemiddelde klanttevredenheid is nu een 8, het streven is om op alle punten een 8,5 te halen. De inzet van Arjan als extra service voor de legpluimveehouders draagt daaraan bij.
Arjan Gussinklo (41) werkt sinds 1 januari 3 dagen per week voor Ter Heerdt kuikens en hennen. Daarvoor werkte hij bij Vitelia Voeders. Zijn baan combineert Gussinklo met zijn legpluimveebedrijf met 60.000 scharrelhennen in Aalten die hij samen met een vaste medewerker verzorgt.