Wisselende voorspellingen voor vleeskuikenmarkt
'Misvatting dat vleeskuikenprijzen stijgen door China'
De vleesvarkensprijs van Vion steeg met maar liefst 37 cent van 1,43 naar 1,80 euro per kilo vanaf maandag 11 maart tot maandag 15 april. Daarna was deze prijs lange tijd stabiel, maar de afgelopen weken steeg deze weer, evenals andere vleesvarkensprijzen. „De vleeskuikenprijzen stijgen zeker niet zo fors als de vleesvarkensprijzen”, verwacht sectorspecialist Jeroen van den Hurk van de Rabobank. „De VCN steeg de afgelopen weken met 4,5 cent. Maar de markt geeft in onze ogen ruimte voor verder oplopende vleeskuikenprijzen. De uitdaging is om ook de concepten voor Nederland mee te laten stijgen.”
Commercieel manager Wim Haverkotte van kipverwerker Nijland uit Goor (OV) kan zich volledig vinden in de analyse van Van den Hurk. Maar slachterijen zijn minder positief gestemd dan Van den Hurk en Haverkotte. „De start van het barbecueseizoen heeft zeker een positief effect op de afzet van kip”, zegt inkoopdirecteur Arie Endendijk van Plukon. „Maar Chinezen eten vooral vleugels en looppoten en minder kipfilets, het duurste stukje vlees van de kip. Bovendien mag geen enkele Nederlandse, Duitse of Belgische pluimveeslachterij naar China exporteren.”
Enkele Poolse en Franse pluimveeslachterijen mogen dat wel. „Ik geloof best dat die daarvan profiteren. Maar dat de Nederlandse vleeskuikenprijzen direct stijgen omdat China meer vlees importeert, is een misvatting”, volgens Endendijk. Eigenaren Gert van den Bor en Wim Clazing van beide gelijknamige slachterijen en Willem Tel, manager Agri van slachterij Esbro zijn het volledig eens met Endendijk.
Worsteling om filets kwijt te raken
„Vorig jaar zomer was de filetmarkt uitzonderlijk goed omdat Brazilië tot september geen kip(filets) naar Europa mocht exporteren maar nu is het een worsteling om filets kwijt te raken. We moeten zelfs een klein gedeelte invriezen. Dat is uitzonderlijk voor de tijd van het jaar. Normaliter heeft geen enkele slachterij filets in voorraad begin juni”, zegt Tel.
Invloed vakanties
„In de vakantiemaanden daalt de vraag naar kip in Nederlandse supermarkten en stijgt de vraag naar kip in bijvoorbeeld Frankrijk omdat veel mensen in dat land op vakantie zijn. Hierbij gaat het om behoorlijke volumes”, zegt Endendijk. „Doordat we als Plukon in verschillende landen actief zijn, kunnen we dit goed op elkaar afstemmen. Al blijft dit lastig voor de conceptkip in Nederland omdat deze alleen verkrijgbaar is in Nederlandse supermarkten.”
Lees het complete marktverhaal over de vleeskuikenmarkt, waarin slachterijen en andere marktspecialisten ingaan op de huidige vleeskluikenmarkt en de vooruitzichten voor de rest van dit jaar aanstaande vrijdag 14 juni in vakblad Pluimveeweb. Ontvangt u het vakblad Pluimveeweb nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pluimveeweb? Klik dan hier.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Marel Stork Poultry Processing