Vermeerderaars ontevreden over broedeiprijs
De afgelopen zeven jaar was de gemiddelde opbrengstprijs 18 tot 18,5 cent per broedei. De kostprijs van een Nederlands broedei ligt tussen 19 en 20 cent. De vermeerderaars verdienen dus structureel te weinig. Op de Pluimveeweb thema avond vermeerdering klonken ontevreden reacties op de broedeiprijzen.
Een eerdere publicatie van Pluimveeweb over 'Stoppen of doorgaan met de passie voor kippen' over Adrie Sanders, vermeerderaar met traaggroeiende vleeskuikenouderdieren, waarin hij aangaf met de rug tegen de muur te staan omdat de broederij de broedeiprijs niet verhoogt. „De broedeiprijs is al jaren hetzelfde terwijl alle kosten, en vooral de voerkosten, gestegen zijn”, aldus Sanders die zijn contract niet verlengd heeft.
Navraag bij andere vermeerderaars met traaggroeiende vleeskuikenouderdieren leveren dezelfde reacties op. Bij het opstarten van deze conceptvleeskuikenouderdieren werd aangegeven dat de prijs los stond van de reguliere vleeskuikenouderdieren. De traaggroeiers zijn immers alleen bestemd voor de binnenlandse markt en de reguliere zijn sterk afhankelijk van de exportprijzen.
Aanbod bundelen
„We zijn als vermeerderaars met veel aanbieders en maar een paar broederijen. Een optie is om als boeren het aanbod te bundelen. Als we als vermeerderaars ons niet beter organiseren is het zo dat ieder voor zich de onderhandelingen moet doen”, zegt Piet Faber, vermeerderaar in Nijeberkoop, Friesland, en voorzitter vermeerderaars en opfokkers LTO/NOP. Biologische leghenhouders verenigden zich in Biomeerwaarde ei om gezamenlijk de verkoop van de biologische eieren te organiseren om een eerlijke prijs voor de biologische eieren te ontvangen. Wellicht biedt een gelijke organisatie kansen voor vermeerderaars.
Pluimveehouder aan zet
„Ik ben afgelopen winter bij veel studieclubs op bezoek geweest waar ik veel klachten over de broedeiprijzen hoor. Op de vraag wat vermeerderaars er zelf aan doen, komt weinig antwoord. Als je zelf niet verandert, gebeurt er ook niets”, zegt Piet Faber. De broederijen hebben er geen belang bij om hun beleid aan te passen. „Verplaats jezelf in de afnemende partij en kijk hoe jij zou handelen. Kijk daarna wat je zelf kunt organiseren. Heb je een netwerk? Waar haal je je informatie? Doe je er wat mee?”, aldus Faber.
De Fries roept op in kansen te blijven denken en niet in problemen. Op korte termijn ziet de markt voor broedeieren er goed uit en de Nederlandse broedeieren zijn wereldwijd gewild vanwege de goede bevruchting en eendagskuikenkwaliteit. „We hebben als ketenpartners elkaar nodig maar het zou mooi zijn als de koek wat eerlijker verdeeld wordt,, zowel bij reguliere als traaggroeiende vleeskuikenouderdieren”, aldus Faber.