Vliegende start Land van Cuijk Boert Bewust
Zaterdag 6 april onthulde de stichting het eerste en zondag 14 april het tweede bedrijfsbord. Meer betrokkenheid tussen boeren, tuinders en de samenleving om over en weer kennis te delen over de herkomst van ons voedsel. Dat is het doel van het landelijke initiatief Boert Bewust. Land van Cuijk is de zesde streek die aangesloten is bij de landelijke stichting. De aangesloten Boert Bewust boeren maken het voor burgers mogelijk om laagdrempelig verschillende type bedrijven te bezoeken en in gesprek te gaan met ondernemers. Daarnaast organiseert Boert Bewust activiteiten om in gesprek te komen en te blijven met de mensen in de regio. Boert Bewust fungeert daarbij als label wat staat voor openheid en transparantie. Alle deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan een ‘Land van Cuijk Boert Bewust bedrijfsbord’.
Verbinding
Het begon in april 2018 met een informatieavond op Bens BoerderEI voor alle geïnteresseerden uit het Land van Cuijk waarbij eerdere opgezette Boert Bewust streken uitleg gaven over hun activiteiten en opzet.
„We kennen als agrarische ondernemers allemaal het probleem; het overgrote deel van de mensen weet niet meer hoe hun voedsel wordt geproduceerd. Vroeger kende iedereen wel een boer. Nu werkt maar 2 procent in de voedselproductie. Met dit nieuwe initiatief willen we meer begrip voor elkaar, vertellen wat we doen en horen wat de mensen daarvan vinden,” zegt Hugo Bens, voorzitter van het nieuwe initiatief. Leren van elkaar en elkaar beter gaan begrijpen en samenwerken aan de landbouw van de toekomst, is het doel van Land van Cuijk Boert Bewust.
Raap je eigen paasei
Op Tweede Paasdag zal Burgemeester Hillenaar van gemeente Cuijk het bedrijfsbord bij familie Bens officieel openen. Daarna kunnen kinderen bijvoorbeeld paaseieren zoeken of eieren schilderen, eieren van de band rapen. „Bezoekers kunnen natuurlijk kijken hoe onze kippen wonen en leven en hoe de eieren verzameld worden. Kijken, beleven en met elkaar in gesprek gaan; dat is het doel van Boert Bewust”, zegt Hugo Bens die al vaker open dagen organiseerde. „Dat gaat heel natuurlijk; mensen vragen en wij vertellen. Ik ga ook steeds vaker vragen wat zij ervan vinden.”
De eerste groep bestaat uit 15 deelnemende bedrijven, waaronder twee pluimveebedrijven. Die zijn inmiddels gescoord op diverse bedrijfsonderdelen. „Elk bedrijf pakt het op zijn manier aan: de ene doet meer aan schoolbezoek, de ander heeft veel duurzame investeringen. Kijk wat bij je past, vertel je verhaal en ga met de maatschappij in gesprek”, aldus de voorzitter van het nieuwe initiatief.