Stichting Agrifacts wint pluimveeprijs
De groep pluimveehoudsters die het Nederlandse ei promoten, de mmmEggies, eindigden met iets minder dan de helft van de stemmen op plek twee en de reclamecampagne Kip in Nederland eindigde op de derde plaats. „Ik vind het een enorme erkenning, dankjewel”, zei voorzitter John Spithoven van de Stichting Agrifacts in een korte reactie. Hij houdt een kleine 200 melkkoeien en bijbehorend jongvee in het Gelderse Maurik.
De Stichting Agrifacts checkt met wetenschappelijke kennis de conclusies die in onderzoeksrapporten over de landbouw worden opgetekend. Wanneer er fouten in staan, eist de stichting een rectificatie. Naast bestuursleden, die een link hebben met de veehouderij of akkerbouw, heeft de stichting juristen in dienst. Zo eiste de stichting een rectificatie van de cijfers over vleesconsumptie en het klimaat. Ook concludeerde de stichting dat voer en mest helemaal niet barsten van de bestrijdingsmiddelen.
De NVP-award wordt iedere vijf jaar uitgereikt aan een initiatief dat positief bijdraagt aan de pluimveehouderij. Vijf jaar geleden won het tijdschrift Vrouw de prijs omdat het blad regelmatig aandacht schonk voor heerlijke gerechten van kip of eieren en realistisch schreef over de pluimveehouderij.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Nederlandse Vakbond Pluimveehouders