Ruim 3600 mensen bezoeken Dutch Poultry Expo
De nieuwe opzet en het concept van Dutch Poultry Expo is volgens de organisatie zeer positief ontvangen. Het nieuwe vakevent vindt haar oorsprong in de voormalige Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV) in Hardenberg en Venray. Met Dutch Pork Expo in Venray en Dutch Poultry Expo in Hardenberg zijn twee nationale vakevents, gericht op één deelsector, gelanceerd door Easyfairs.
Halbertsma: „Deze eerste editie van Dutch Poultry Expo bevestigde dat we samen met de sector de juiste koerswijziging hebben gemaakt. Dat zo’n eerste editie dan omarmd wordt door zoveel exposanten en bezoekers geeft ons enorm veel vertrouwen. We hebben met elkaar een mooie basis gelegd waar we op verder gaan bouwen.”
Speelsere beursvloer
De beursvloer van Dutch Poultry Expo was speelser en gevarieerder ingericht dan voorheen. Bovendien was de beursvloer vernieuwd met de komst van drie kennistheaters, het Marktplein en het Kookplein. Daarmee werd de uitstraling van de beursvloer ook geprofessionaliseerd.
Halbertsma: „Het was voor sommigen wellicht even wennen, maar de opzet werd heel positief ervaren. Een blikvanger op Dutch Poultry Expo was onder andere het ‘iglo-kennistheater’ op het Marktplein. Met name Het Forum onder begeleiding van Hennie de Haan (dag 1) en Eric Hubers (dag 2) waren grote publiekstrekkers met als discussieonderwerp: Hoe kan iedere schakel in de keten een goede boterham verdienen?”
Op het Kookplein bereidde tv-kok Ramon Brugman (onder andere bekend van het tv-programma Binnenste Buiten) verschillende kipgerechten. Bezoekers konden kleine gerechtjes proeven met ingrediënten vanuit de (pluimvee)sector. De leveranciers van het vlees waren Kip van de Boer en BoerderEitje en de leveranciers van de eieren waren Gebroeders van Beek met BlijeKip eieren en BoerderEitje met biologische eieren.
Smartbadge als digitale draagtas
Daarnaast werd op Dutch Poultry Expo de smartbadge geïntroduceerd. Deze zogeheten ‘digitale draagtas’ werd eveneens positief ontvangen en met name het gemak van de smartbadge werd geprezen door exposanten en bezoekers. „Bezoekers konden met deze badge exposantenstands scannen waarin ze geïnteresseerd zijn en waarover ze meer informatie willen ontvangen. Na het beursbezoek ontvingen ze een e-mail met daarin alle informatie van de exposanten die ze gescand hebben. Erg gemakkelijk en ook nog eens beter voor het milieu”, zegt Halbertsma.
Aan de hand van deze positieve eerste editie gaat beursorganisator Easyfairs in de komende periode de beurs verder evalueren. Er volgt nog een enquête voor bezoekers en exposanten. De feedback wordt gebruikt voor het doorontwikkelen voor de volgende editie van Dutch Poultry Expo op 17 en 18 maart 2020 in Evenementenhal Hardenberg.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Easyfairs
Bron: Easyfairs