Nieuw verplaatsingsformulier in Mijn Avined
„In de nieuwe schermen vult een pluimveehouder alle gegevens in die hij of zij gewend is, maar op een meer overzichtelijke manier”, zegt Jelle Roovers van Avined. „Door de stapsgewijze invoer worden eventuele invoerfouten beter afgevangen. Ook heeft een pluimveehouder meer mogelijkheden om zelf de invoer te controleren en aan te passen. Correct melden wordt dus makkelijker. Deze aanpassing is tevens nodig om Mijn Avined voor te bereiden op toekomstige wensen, zoals het doen van één melding bij afvoer naar meerdere slachterijen”, licht Roovers toe.
„Het aanpassen van het verplaatsingsscherm in Mijn Avined is een grote stap voor het I&R systeem en wij hebben het daarom niet licht opgevat. Deels zijn de nieuwe schermen ontwikkeld om tegemoet te komen aan suggesties van pluimveehouders. Deels om toekomstige wensen technisch te kunnen realiseren en deels omdat de kwaliteit van de I&R-gegevens beter kan”, licht Roovers toe.
NVWA
„De NVWA heeft over de I&R-gegevenskwaliteit gerapporteerd en de sector heeft toegezegd dit op te pakken. De nieuwe schermen vangen foutieve invoer beter af en geven meer mogelijkheden tot het checken van ingevoerde gegevens door de pluimveehouder, waardoor de gegevenskwaliteit verbetert. Verder is het nu mogelijk om controle op invoer uit te bouwen in de toekomst”, zegt hij.
Gebruiksvriendelijkheid
„Vanuit de houders krijgen wij regelmatig suggesties voor verbetering van het oude formulier, dat inmiddels al vijf jaar oud is en welke niet meer aan alle wensen voldoet van de pluimveehouders in termen van gebruiksvriendelijkheid en foutafhandeling. Dit merken wij dan bijvoorbeeld aan telefonische vragen aan onze helpdesk.”
„Wij voelen ons verantwoordelijk om dergelijke vragen en verzoeken niet alleen via de helpdesk, maar ook technisch tegemoet te komen. Daarvoor verzamelen wij terugkoppeling en proberen aan vaker voorkomende zaken gevolg te geven door middel van functionele wijzigingen in het systeem. Hoewel elke wijziging vraagt om enige gewenning van gebruikers is de hoop en verwachting dat de nieuwe schermen op termijn echt prettiger zullen werken. Ook in de toekomst verwachten wij via bovengenoemd proces nieuwe wensen te implementeren om dat te realiseren”, vertelt Roovers.
Voerleverancier melden
„Een derde reden is dat er diverse wensen bestaan die technisch niet te realiseren waren in de oude schermen. Het oude verplaatsingsscherm was door aanpassingen die in het verleden zijn aangebracht technisch gezien niet meer geschikt om op door te bouwen. Zo wordt het binnenkort mogelijk één afvoeringmelding naar meerdere slachterijen in hetzelfde verplaatsingsscherm te doen. Ook wordt het op verzoek van de sector binnenkort verplicht om bij elke afvoer de voerleverancier te melden. Dit heeft als voordeel dat er volledigere analyses voor onder andere het antibioticabeleid uitgevoerd kunnen worden. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. De verwachting is dat aanvullende wensen zich door de tijd heen zullen aandienen. Daarom moesten ook technisch gezien de nodige aanpassingen worden doorgevoerd.”
„Samenvattend is onze wens een stabieler systeem neer te zetten dat enerzijds beter tegemoet komt aan de wensen van pluimveehouders en anderzijds ook een sterkere (technische) basis is voor toekomstige wensen en ontwikkelingen. Wij zijn voor houders altijd bereikbaar via onze helpdesk (0889984340 / info@avined.nl) voor vragen en verbeterverzoeken.”, besluit Roovers.