'Dutch Poultry Expo richt zich op pluimveehouder, meewerkend familielid en werknemer'
Beursorganisatie Easyfairs paste de opzet van Dutch Poultry Expo, die de Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV) vervangt, rigoureus aan nadat een externe adviseur de wensen van bezoekers en standhouders in kaart had gebracht. Daaruit bleek dat pluimveehouders meer behoefte hadden aan kennisoverdracht en standhouders willen spreken met pluimveehouders, bedrijfsleiders en meewerkende familieleden.
De opzet van het tweedaagse vakevent voor de pluimveesector is op basis van deze wensen veel meer op kennisoverdracht gericht dan LIV. „We willen de switch maken van nice to visit naar need to visit door onderwerpen te belichten waar pluimveehouders dagelijks mee bezig zijn”, zegt Lucas van ’t Hof, beursorganisator Easyfairs Evenementenhal. „Pluimveehouders krijgen hier antwoorden op vragen waarvan ze ’s nachts wakker liggen, zodat ze dit de volgende dag direct toe kunnen passen op hun bedrijf.”
Risicomanagement
Het openingscongres op dinsdag 19 maart is gericht op risicomanagement. Leghennenhoudster Mariska Oving vertelt hoe zij en haar man omgaan met risico’s op hun bedrijf. Na het verhaal van Oving kunnen de bezoekers twee van de vier aangeboden workshops kiezen over de thema's dierenactivisme, brandveiligheid, diergezondheid of personeelsmanagement.
„Pluimveebedrijven worden steeds groter. Er komen meer bedrijven met meerdere locaties en personeel. De risico’s nemen daardoor toe. Daarom is risico- en personeelsmanagement steeds belangrijker”, vertelt Van ’t Hof. „Daarnaast zijn brandveiligheid en diergezondheid steeds belangrijkere items voor een pluimveehouder en wordt de sector steeds vaker geconfronteerd met dierenactivisme. Hoe ga je daar als pluimveehouder mee om is een vraag die we willen beantwoorden op de vakbeurs.” Daarnaast zijn er presentaties over bedrijfsovername en welke haken en ogen er aan zonnepanelen zitten. Lees de komende dagen meer op Pluimveeweb.nl of DutchPoultryExpo.nl over het programma.
Noordwest Europa
De organisatie stapt af van het regionale concept en richt zich nu op alle pluimveehouders in Nederland en de Duitse en Belgische grensstreek. „Het aantal pluimveehouders in Nederland neemt jaarlijks af. Dutch Poultry Expo moet de vakbeurs voor pluimveehouders in Noordwest-Europa worden. Nederland, Vlaanderen, Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen tellen samen een kleine 12.000 pluimveebedrijven. Dat is een grote groep. Die pluimveehouders willen we ieder jaar naar Dutch Poultry Expo trekken.”
Easyfairs focust zich ook op studenten. „Studenten van het mbo, hbo of het wo zijn de toekomstige pluimveehouders en werknemers in de sector. Op Dutch Poultry Expo moeten ze overtuigd raken dat dit de sector is waar ze willen werken. Bovendien kunnen bedrijven zo praten met toekomstig werknemers.” Van ’t Hof verwacht dat het nieuwe concept aanslaat en heeft er veel zin in. Hij verwacht dat er veel bezoekers komen.
Meld je op deze website aan voor Dutch Poultry Expo in Hardenberg. Aanstaande vrijdag 15 maart verschijnt vakblad Pluimveeweb. Daarbij zit een toegangscode die u als pluimveehouder kunt gebruiken om gratis toegang te krijgen.