Concurrentie voor bitterbal in Overijssel door nieuwe toepassing balkenbrij
Unieke balkenbrij-snack moet Salland veroveren
„Komende maanden gaan we langs de Sallandse restaurants, cafetaria’s en landwinkels met een proefpakket en informatie”, vertelt hij. Oortwijn liep al jaren rond met dit idee. „Met een jeugdvriend, een slager die in de VUT zit, maken we zelf balkenbrij voor thuisgebruik. Zes jaar geleden dacht ik al, waarom maken we daar geen lekkere snack van? Maar ja, ik was toen zeventig jaar, dan begin je niet zo snel aan zo’n avontuur.” Daar kwam anderhalf jaar geleden verandering in. Hij presenteerde zijn Sallandse snack tijdens een streekevenement en werd meteen tweede met zijn product.
Testen uitvoeren
Na een jaar met veel tests bij onder meer slager Mekers in Heino, ondersteund door een heuse coach, lag er een mooi product in de vorm van blokjes en balkjes. Het product is vergelijkbaar met bitterballen en kroketten maar dan vierkant. Ze bestaan voor 75 procent uit balkenbrij om het goed te kunnen verwerken. Balkenbrij is een oud gerecht dat vooral in het najaar en in de winter wordt gegeten. Traditioneel wordt het gemaakt van in bouillon gekookt slachtafval van het varken (onder meer kop en organen), boekweitmeel (soms tarwebloem) en speciale kruiden (vooral rommelkruid) die een zoete smaak afgeven. Soms worden krenten of rozijnen toegevoegd, zoals in de Achterhoek.
Productie van start
Dit najaar mochten ze het Sallandse Balkje serveren op de slotbijeenkomst van de cursus ‘Leer mij Salland Kennen’. Zo’n 97 procent van de proevers vond het een smakelijke snack. Inmiddels is de productie van de ‘Blökkies’ en ‘Balkies’ serieus van start gegaan bij kok Erwin Beumer in de keuken van Meat Salland in bedrijvencentrum Boei 10 in Raalte. Heel bewust zetten ze het product als een echt Sallands streekproduct in de markt, al is balkenbrij natuurlijk ook elders bekend.
Niet voor het geld
Voor het geld doen ze het in ieder geval niet. Daar heeft bedenker Oortwijn de leeftijd niet echt meer voor. „Maar stel dat het een enorm succes wordt en ze dit bijvoorbeeld in Amsterdam ontdekken, dan is het misschien wel leuk om in de toekomst een nieuw bedrijfje na te laten aan mijn kinderen of kleinkinderen. Ik merk in ieder geval dat ik steeds enthousiaster geworden ben. In het begin vroeg ik me af of ik dit allemaal op mijn leeftijd nog wil? Nu zie ik het product, hoor de positieve reacties en dat voelt erg goed.”
Tekst: Lauk Bouhuijzen
Beeld: Lauk Bouhuijzen