Een derde leghennenbedrijven verkoopt eieren rechtstreeks
Twee derde van de pluimveebedrijven die rechtstreeks verkopen aan de consument, haalt 10 procent of minder van de totale bruto opbrengst uit de korte-ketenverkoop.
Van de Nederlandse landbouwbedrijven leveren wijngaardbedrijven hun producten het vaakst (69 procent) rechtstreeks of via één tussenschakel aan de consument. Van alle boeren doet 10 procent aan deze zogenoemde korte-ketenverkoop, in de biologische landbouw ligt dat met ruim een derde hoger. Dat blijkt uit een analyse van de cijfers van de Landbouwtelling 2017 door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Bij een korte keten leveren landbouwbedrijven rechtstreeks of via één tussenschakel producten aan de consument. Dit verloopt bijvoorbeeld via een boerderijwinkel, een automaat aan de weg of door directe levering aan de horeca. Bekijk alle cijfers op de website van het CBS.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek