Column: Alle credits
Natuurlijk zitten er rotte appels in de mand maar hier mag de hele sector niet op worden afgerekend zoals organisaties als Wakker Dier continu proberen; dat verdient een weerwoord en dat is een opdracht voor Team Agro NL.
Gebrainwasht
Hier is nog zoveel te communiceren; niet alleen naar de gemiddelde burger maar ook naar de jeugd. Het zou goed zijn als hier ook aandacht aan gegeven zou kunnen worden. Denk eens aan dat jochie van driehoog achter dat door een onderwijzer - die in zijn vrije tijd milieuactivist is en vegetari, of nog erger, een veganist is die het als zijn taak ziet om zieltjes te winnen - volledig op het verkeerde been wordt gezet. Ik weet wel, dit gaat wel heel ver maar ik ben ervan overtuigd dat hier veel nuttig werk ligt omdat hier door zoveel onkunde over onze sector kinderen al van jongs af aan gebrainwasht worden om een bepaalde richting uit te denken.
Team Agro NL ziet het ook als een taak c.q. opdracht om de verschillende partijen binnen de agrarische sector beter met elkaar te verbinden, ze beter op elkaar aan te laten sluiten, meer begrip te creen voor elkaar, en elkaar niet af te vallen maar eerder te helpen of te beschermen. Dat is tot nu toe altijd een behoorlijk onderschat taakveld geweest.
Ander chapiter
Waarom? Als het gaat om belangenbehartiging is het heel moeilijk dit binnen n organisatie te regelen omdat de belangen van de verschillende sectoren niet altijd parallel lopen. Daar weet LTO alles van en daarom zijn de verschillende vakbonden ontstaan. Maar dit hier is toch een ander chapiter. Dit heeft niets met belangenbehartiging te maken maar gaat om imago en dat we toch allemaal hetzelfde belang hebben namelijk het produceren van voedsel voor alle geledingen van de samenleving; voedsel dat volledig voldoet aan de eisen des tijds en meegegaan is met de aangescherpte normeringen en vragen uit die samenleving.
Al met al is er genoeg te doen voor het Team; tijd en financi zullen de beperkende factor zijn. In de wetenschap dat als er genoeg financi zijn de factor tijd ook meer mogelijkheden geeft, ligt er dus een concrete vraag om geld. De hele sector heeft er belang bij dat dit Team haar werk kan doen en eigenlijk zou dus ook iedereen uit diezelfde verschillende sectoren een bijdrage moeten leveren. Maar als het niet verplicht is te doneren dan valt het gewoon bijna altijd tegen; dan denkt men als de buurman geeft, redden ze zich wel zonder mij.
Populistisch geneuzel
Maar waarom geen beroep doen op de Nationale Postcode Loterij die met gemak Wakker Dier sponsort met een half miljoen per jaar om meer dieren een beter leven te geven? In datzelfde kader gaf de Loterij dit jaar nog eens een extra donatie van maar liefst 1.375.000 euro om te stimuleren dat er vaker vegetarisch wordt gegeten. Nu heb ik er niets op tegen om eens een dag geen vlees te eten, maar de argumentatie van een vertegenwoordigster van Wakker Dier dat dit nodig zou zijn om het dierenleed en misstanden in de veehouderij te bestrijden, slaat helemaal nergens op. Dit populistische geneuzel krijgt nog steeds een luisterend oor en daardoor het draagvlak om de afgelopen jaren toch al bijna 5 miljoen euro los te peuteren bij de Postcode Loterij.
Goed doel
Al sinds de tijd van Methusalem worden er dieren gebruikt en geslacht voor menselijke consumptie omdat een dier nu eenmaal ondergeschikt is aan de mens. In onze tijd wordt dit plotseling beschouwd als dierenleed; dat is onzin. Nu wordt geprobeerd iemand een schuldgevoel in de schoenen te schuiven als hij een stukje vlees eet omdat hij zo meedoet aan het veranderen van het klimaat; vleeseten zou namelijk een dramatische impact hebben op het milieu en onze leefomgeving.
Onzin! Waarom? Omdat, als we alle producten die we dagelijks gebruiken zouden verifien naar herkomst en mogelijk negatief effect op wat dan ook, er niet veel producten over zouden blijven die we wel mogen gebruiken. Maar op basis van deze manier van denken wordt wel geld binnengehaald - bijvoorbeeld van de Postcode Loterij - omdat het wordt gekwalificeerd als goed doel.
Oerdegelijk product
Welnu; er is eigenlijk geen beter goed doel dan de promotie van een oerdegelijk Nederlands product dat alle eerlijke stormen der kritiek kan doorstaan en kwalitatief, gecontroleerd en gecertificeerd kan wedijveren met elk ander product waar ook ter wereld. Laat de bazen van de Postcode Loterij maar eens uitleggen op welke basis ze hier geen ondersteuning aan zouden willen geven, maar wel zo onzinnig veel geld schuiven naar andere goede doelen die notabene gebaseerd zijn op zeer discutabele argumenten.