Column: Het verkeerde been, hoezo imago?
Kip zit vol resistente bacteri is de kop van een artikel over de uitslagen van een onderzoek van monsters van pluimveevlees, let wel, uit 2015. En velen worden weer volledig op het verkeerde been gezet als ze het hele stuk niet lezen, maar lopen wel het vak met pluimveevlees weer voorbij. Een totaal verkeerd beeld, dit kan onmogelijk de huidige situatie zijn, maar het kwaad is al wel weer geschied. Ook al is de uitstraling veel gevaarlijker dan het in werkelijkheid is, velen vegen de hele sector wel weer op n hoop en denken dat dit de huidige situatie is.
Ik merk het zelf aan mensen om mij heen die ergens een klok hebben horen luiden, maar maar wel hierover oordelen. Hoe hard er gewerkt is om het antibioticagebruik te reduceren met navenant resultaat valt in het niet met de reactie van velen op het genoemde stuk in Trouw. Weer zitten we in de verdediging. Laten we het gewoon op zijn beloop? Of geven we nu eens goed tegengas?
Imago
Over imago gesproken, hoever moeten we daarover nadenken hoe we daar mee om moeten gaan? Iedereen googelt. Stel: ik wil meer weten over deze sector en googel op pluimvee. Ik kom dan op pluimveeweb, de site met nieuws voor houders van leghennen en vleeskuikens. Klik het aan en wat krijg ik direct bovenaan in beeld? Een reclame van een bedrijf. Ruimingen door middel van stalvergassingen en andere methoden, gespecialiseerd in het grootschalig euthanaseren van pluimvee en andere dierbestanden. Ik wil hierop verder klikken en loop dan vast, niets te vinden.
Nu heb ik niets tegen dat bedrijf, integendeel, als het gebeuren moet, dan moet het goed gebeuren door een bedrijf met ervaring die alle keuringen heeft doorstaan en alle certificaten heeft die nodig zijn. Maar zijn we ons er wel van bewust dat iedereen alles leest op internet? Ik ben misschien wel advocaat van de duivel, maar we liggen al genoeg onder vuur en dit helpt niet om hierin verbetering te brengen. Ik vind het niet slim en ook niet nodig reclame te maken over zon gevoelig onderwerp. Natuurlijk mag dit bedrijf reclame maken, maar doe het gericht. Zijn doelgroep is zo beperkt, benader deze groep dan gericht; er zijn genoeg mogelijkheden voor om deze te bereiken. Zo is het water naar de zee dragen.
Gevecht niet schuwen
Positief vind ik het, hoe triest het ook is dat nog steeds de helft van de 281 geblokkeerde bedrijven op slot zit, dat onze belangenbehartigers het gevecht niet schuwen en elkaar gevonden hebben om samen de strijd aan te gaan en alles uit de kast te halen om de gedupeerde bedrijven te helpen hun recht te halen.
Enorm zuur is het voor de bedrijven die op slot zitten of met lege stallen zitten dat de eierprijs nu omhoog schiet. Wie kent niet het aloude gezegde de een zijn dood is de ander zijn brood. Dat dit gezegde ook nog keiharde werkelijkheid gaat worden voor sommige bedrijven, wordt toch wel steeds duidelijker geventileerd door met name de Rabobank, hoe vroom het eerst een paar weken geleden klonk. Laat die bedrijven niet in hun schulp kruipen - wat ons toch wel een beetje eigen is - maar trek aan de bel en maak het zichtbaar. Hier moet voor gevochten worden.