Fotoserie: Nederlandse legpluimveesector voorbeeld voor China
Noud Janssen presenteerde de Nederlandse legsector op de VIV in China. Noud is een van de initiatiefnemers van Kip van Oranje. De netwerkorganisatie was op uitnodiging van VIV worldwide te gast op VIV China in Nanjing. VIV worldwide is het wereldwijde kennisnetwerk van voer tot voedsel en onderdeel van de Jaarbeurs.
Consumentgericht
Vanaf de jaren zestig met nooit meer honger, naar een efficite productie en nu naar meer aandacht voor de consument. Zo vertelde ik ontwikkeling van de Nederlandse legpluimveehouderij. Deels is dit vergelijkbaar met China; zorgen dat er genoeg eten is voor alle Chinezen, vertelt Noud Janssen. Samen met Dr. Jonas Guo, legpluimveemanager van Wellhope die voor de vertaling zorgde, vertelde Janssen de geschiedenis van efficit eieren produceren, de omschakeling van legbatterij naar kooivrije systemen, de verhoogde aandacht voor dierwelzijn eind jaren 90 naar nu duurzame eiproductie en eiconcepten met oog voor de consument.
Primaire sector nodig
In de Nederlandse pluimveehouderij is de focus verlegd van productie gedreven naar marktgedreven: wat wil de consument en hoe speel ik daarop in om maximaal rendement te behalen. Nederland speelt internationaal een grote rol. Niet alleen als grote exporteur van eieren maar ook op het gebied van toeleverende bedrijven en kennis. Om dat te realiseren zijn de primaire pluimveehouders wel nodig. Dat is ook de missie van Kip van Oranje; faciliteren van innovatie door middel van samenwerking in de keten. Wij stellen de producent, de boer dus, centraal in de keten als vertrekpunt voor nieuwe concepten en keteninnovaties, zegt Noud Janssen.
Eerlijke ketenverdeling
Bij een marktgedreven productie vraag je je af wat wil de consument; duurzame productie? Welzijn? En hoe ga je dat verkopen? Wat dat betreft zijn de Chinezen veel meer met de markt bezig. De Nederlandse legkip produceert ongeveer 20 eieren meer dan de Chinese met een lagere voerconversie. De Chinezen daarentegen verdienen veel meer aan hun eieren. De marge bij de retail/ handel is de helft vergeleken met de Nederlandse, aldus Noud Janssen.
Eerder gaf Noud Janssen een training aan de Chinese coeratie Shiling in Chengdu.Zij hebben met 400 pluimveehouders twee bedrijven met 300.000 leghennen en regelen zelf de verkoop. Pluimveehouders staan in supermarkten zelf hun eieren te verkopen. Dit is een win-winsituatie waar we als Nederlandse legpluimveehouders wat van kunnen leren. Nederland heeft mooie eiconcepten maar wij moeten de slag van de verkoop nog maken, aldus Noud Janssen. Kip van Oranje wil faciliteren in een eerlijke ketenverdeling en een marktgedreven productie.
Leifde Gezondheidsei
Zoals Johan Leenders het verhaal van de kringloopkip vertelde, lichtte Noud Janssen een concept in de legpluimveehouderij toe: het Leifde Gezondheidsei. Het ei dat door speciale voeding en behandeling meer vitamines, selenium, jodium, foliumzuur lutee en omega3 bevat dan reguliere eieren. Ideaal voor sporters. Een idee dat de Chinezen wel aansprak, vertelt Noud Janssen enthousiast.
De Chinese pluimveehouders hebben veel oog voor duurzaamheid. Dierwelzijn is nog geen issue. Op het gebied van dierwelzijn lopen ze nog een jaar of 10 op ons achter. Ze zien Nederland als voorbeeldland en voorloper op het gebied van veranderingen in de pluimveesector. Wij kunnen als Pluimvee Nederland de wereld laten zien hoe we de transisites aanpakken. Dat kan alleen samen met pluimveehouders, besluit Noud Janssen.