Video: Geslaagd Kip van Oranje Innovatieplein
Dat zegt Albert Hoekerswever, een van de oprichters van Kip van Oranje. Elke bezoeker van de VIV kwam binnen via de ingang van Kip van Oranje.
Samenwerken
Kip van Oranje is de netwerkorganisatie die samenwerking in de keten faciliteert en een podium biedt aan innovaties uit elke schakel van die keten. Op het innovatieplein waren innovaties en concepten van pluimveehouders, periferie, datapartners en foodbedrijven te zien, ruiken en proeven. De feed en food wereld kwamen letterlijk bij elkaar op het centre court waar diverse evenemenenten en borrels werden georganiseerd, inclusief live cooking in samenwerking met de chef-kok van de Jaarbeurs.
Camping
Samen met het VIV-team en Expo Flora hebben we vanaf april 2017 plannen gemaakt voor de inrichting van het innovatieplein. We wilden het inrichten als camping en vanuit de tenten de boerenconcepten presenteren, vertelt Albert Hoekerswever die regelmatig met de caravan van Kip van Oranje bij innovaties en beurzen in het land te vinden is.
Het drie dagen durende programma had voor ieder uit de sector wat wils. De eerste dag was speciaal gewijd aan de primaire sector in combinatie met het thema data delen. De tweede dag had als thema Lekker eten voor iedereen; een dag voor de foodsector met presentaties over diverse concepten en pitches van pluimveehouders met een eigen merk, zoals Windstreek, de Kloeke kip, Leifde gezondheidsei en het OERei. Studenten van de HAS presenteerden diverse nieuwe eiproducten en na afloop van het foodcongres werd het nieuwe pluimveeschap voor de retail gepresenteerd. De derde dag was het Jong Oranje Evenement met sessies voor studenten en young professionals.
Super enthousiaste reacties
Het zijn drie mooie drukke dagen geweest op de VIV en het Oranjeplein. Mooie dagen met ontzettend veel aanloop op het oranjeplein. Pluimveemensen uit alle schakels van de keten, integraties en ook diverse Nederlandse pluimveehouders lieten zich graag inspireren en informeren op het plein. De Dierenbescherming was van de partij en bekende en incognito foodretailers. Resultaat: zeer enthousiaste tenthouders die veel meer concrete afspraken kregen dan verwacht. De opzet van het plein is zeer geslaagd met presentaties van 40 innovators uit elke schakel van de keten, inclusief datapartners en boerenconcepten. Een mooie overall presentatie van Nederland als meest innovatieve land op pluimveegebied, besluit Albert Hoekerswever.
Bekijk hier de impressie die Expoflora van het Kip van Oranje plein heeft gemaakt.