'Het gaat om wát je maakt, niet alleen hóe je het maakt!'
Van Kruijsdijk is gepassioneerd als het gaat over voedsel met name dierlijke eiwitten en waardecreatie. Hij komt uit de vleeswarenindustrie en richt zich sinds 2000 met zijn eigen onderneming Kokreateur op vlees- en eiproducten met een verhaal voor de foodservice industrie. De onderneming uit Wolvega levert bijvoorbeeld vleeswaren die speciaal ontwikkeld zijn voor de verkoop van vers belegde broodjes aan de consument.
Als Peter van Kruijsdijk rondkijkt in de pluimveesector, ziet hij hoe er op de boerderij ontzettend veel wordt gevesteerd in diervriendelijke houderijsystemen en het milieu. Denk aan fijnstofreductie, luchtwassers, scharrelsystemen met uitloop. Alleen: die waarde wordt niet vertaald naar de markt, stelt hij. Zodra het product wordt geleverd, verdampt de opgebouwde waarde. Wellicht is het niet nodig dat je meer waarde crert. Waar het om draait, is: hoe houd je reeds gecrerde waarde bij je product??
Kloof tussen keten en consument
Dat vergt dus een volledig andere benadering van begrippen als markt, product, keten en concept. Van Kruijsdijk: Er zijn talloze kipconcepten, maar het enige wat bij de consument blijft hangen is 'Beter Leven' en 'langzaam groeiend'. Terwijl er zo veel mr in zit! Boeren klagen dat het ketenconcept te weinig oplevert, maar dat is ook niet gek, als je de consument uit het oog verliest Er zit zn enorme kloof tussen de keten en de consument! Ik heb tijdens de vorige editie op de VIV rondgelopen het wrd 'consument' valt daar niet eens!
'Het gaat toch om het product'
Wat er volgens Van Kruijsdijk moet gebeuren, is dat er veel meer nadruk moet worden gelegd op w boeren maken, in plaats van h ze het maken, of waarm ze het maken. Het gaat toch uiteindelijk om het product, om wat je maakt. Er wordt nog te weinig geprobeerd om dat goed naar de markt te brengen, zegt hij.
Een aantal ondernemers pakt het overigens wel goed op, volgens Van Kruijsdijk. Hij wijst onder meer op de mensen achter het Rondeel Ei, Oma's Kip, Veldhoeve Kip, De Kloeke Kip en de Kip van Tante Door. Een goed voorbeeld is ook de manier waarop de tomaten van Tasty Tom worden vermarkt. Maar het is maar een select groepje pluimveehouders dat op die manier bezig is. Voor die categorie is Kip van Oranje uitermate nuttig, volgens Van Kruijsdijk: Je hebt een platform nodig voor boeren die dat snappen en durven.
Vleeswaren van Rondeel-hennen
Kokreateur zit op dezelfde lijn. Van Kruijsdijks bedrijf verwerkt bijvoorbeeld de uitgelegde Rondeel-hennen in vleeswaren. Sinds 2013 krijg je als je met KLM vliegt, kippenvleeswaren en eieren van Rondeel. Dit wordt duidelijk uitgelegd op de verpakking zodat je als consument weet wat je eet.
Ei als alternatief voor vlees
De jongste missie van Kokreateur is het ei voor het voetlicht brengen als hoogwaardige bron van dierlijk eiwit, als alternatief voor vlees. Het ei is de meest duurzame eiwitbron. Qua CO2-footprint kan een ei zich fantastisch meten met bijvoorbeeld vegaburgers op basis van linzen. De nutritionele waarde is vergelijkbaar met die van vlees, en je hoeft er geen dier voor te slachten, jubelt Van Kruijsdijk. Dat gaan we op de VIV laten zien en proeven.
Wat hij ook wil benadrukken: De pluimveesector moet weer trs worden op haar product. Kijk naar FrieslandCampina, die doet dat heel goed. Het gaat om w je maakt maar ook om hoe je het verkoopt!
Kijk voor meer informatie op de site van Kokreateur in Wolvega.