Uniek kipconcept: Twentse Blauwe in gesloten bedrijf
Marc ten Velde nam het bedrijf van zijn vader over; als derde generatie op pluimveebedrijf De Veldhoeve in Albergen. Na 30 jaar reguliere vleeskuikens houden was ik toe aan een nieuwe uitdaging, vertelt de Twentse pluimveehouder. Hij wilde het radicaal anders gaan aanpakken.
Hij begon met het produceren van antibioticavrije kip. Maar die zijn er wel meer. Wij wilden iets ht unieks gaan doen. De keuze viel op een apart kippenras, dat past bij de streek: de Twentse Blauwe. Een culinaire kip, met de smaak van vroeger. Toen je op zondag nog feestelijk aan tafel ging met een hele kip, schetst de ondernemer.
En alsof dat nog niet 'ouderwets' genoeg was, besloten Marc en Annet om ook de hele kippenketen in eigen beheer te doen. Ze houden hennen en hanen (de ouderdieren) voor de vermeerdering; de eieren broeden ze uit op het eigen bedrijf en uiteraard fokken ze de nieuwe ouderdieren en de vleeskuikens zelf op.
'Hele keten zelf aansturen'
We zijn er hartstikke druk mee, maar het is wel een unieke manier van kippen houden, zegt Marc. Wij hebben onze eigen gesloten integratie, en kunnen zo dus de gehele keten zelf aansturen op het gebied van gezondheid en welzijn. Onze keten is volledig antibiotica-vrij.
De Veldhoeve kip wordt tussen de 8 en 9 weken leeftijd geslacht. Zo produceren ze op een diervriendelijke manier gezonde kuikens, die opgroeien met veel leefruimte. En zo kunnen de ondernemers garanderen dat de kippen antibioticavrij zijn, en volledig traceerbaar.
Marc en Annet zijn sinds begin 2016 zo bezig. Ze produceren vraaggestuurd en zetten alleen de aantallen op die ze ook hebben verkocht. Qua afzet mikken ze op 'iedereen die een bijzondere, lekkere en gezonde kip wil'.
VIV
De innovatieve ondernemers zijn ook present op de VIV, op het Kip van Oranje-plein in Hal 9. Het innovatieplatform Kip van Oranje is speciaal in het leven geroepen om pluimveehouders met bijzondere, innovatieve idee verder op weg te helpen. Wat verwacht Marc van Kip van Oranje? Het zou mooi zijn als het platform ons aan meer bekendheid kan helpen, zodat we onze afzet nog verder kunnen uitbreiden. Daar is de tweede dag van de VIV, gericht op de foodsector, dan ook bij uitstek voor geschikt.