Van Bommel vertelt zelf verhaal bij Oma's Kip
De Limburgse pluimveehouder, voorheen opfokker voor de legsector, maakte in 2013 de overstap naar vleeskuikens. Dit nadat Christian en Karin van Bommel door Coppens Diervoeding werden benaderd met de vraag of ze interesse hadden om Volwaard-kippen te produceren. Dat is een goede keuze geweest, blikt hij terug.
De Volwaard-kip is een initiatief van voerfabrikant Coppens, slachterij Plukon en broederij Probroed en Sloot. Het concept wordt gesteund door de Dierenbescherming en ZLTO. Deze traaggroeiende vleeskuikens (Hubbard 757) worden antibiotica-vrij geproduceerd en na 8 weken geslacht. De kippen zitten met 11 stuks op een vierkante meter. Ze hebben de beschikking over een overdekte uitloop, waarin dagelijks graan wordt bijgestrooid. Daarnaast zijn er strobalen waar ze aan kunnen pikken. Het daglicht zorgt tevens voor een natuurlijk dag- en nachtritme. De Volwaard kip is onder meer te verkrijgen bij de Sligro, Makro en Albert HeijnXL.
'Wat is dat nou voor een kip?'
Van Bommel: Toen ik de eerste Volwaard kippen leverde, ben ik eens een Albert Heijn binnen gestapt, en gevraagd: wat is dat nou voor een kip? De medewerkers konden het me nt uitleggen. In die tijd kwam Wakker Dier ook net met het begrip 'plofkip' op de proppen, vertelt hij. Van Bommel besloot dus om eens met zijn eigen Volwaard-kip op een boerenmarkt te gaan staan, en dat leverde veel positieve reacties op. Mensen vroegen: kan ik die kip bij jou kopen? En zo is het begonnen.
Zelf verhaal vertellen
Van Bommel benadrukt met zijn Oma's Kip graag de ouderwets lekkere smaak van dit vlees, 'kip met een bite'. Via de site van Oma's Kip en vanuit zijn winkel aan huis verkoopt hij onder meer hele kippen, bouten, dijen en ook kant en klaar gegrillde kippen, die zelfs warm zijn te bestellen. Het mooie is: zo kan ik zelf het verhaal van onze kip erbij vertellen, zder de traditionele pluimveehouder aan de andere kant van de A73, die toevallig ook Van Bommel heet, zwart te maken.
En klanten die eenmaal Oma's Kip hebben geproefd, blijven terugkomen. Ik heb er zelfs n vegetarische klant bij, die deze kip w wil eten, glundert hij.
Oma's Kip en Kip van Oranje
Van Bommel staat in juni met zijn Oma's Kip ook op het Kip van Oranje-innovatieplein op de VIV. Dat wil ik graag. Ik hoop dat ik via Kip van Oranje ook in contact kan komen met een aantal cateraars, om de afzet van Oma's Kip uit te breiden. Op dit moment is de huisverkoop goed voor circa 1.200 euro omzet per maand. Ik word er niet rijk van, maar het is wel een hele leuke manier om kip te verkopen en aan PR te doen.
Dat vindt hij ook het mooie aan Kip van Oranje: Het idee van die oranje kip met de kroon het ziet er echt Hollands uit! Dat sprak mij aan; dat we weer trots mogen zijn op onze eigen sector. Er zijn meer losse PR-initiatieven in de pluimveehouderij, zoals Blij met een Ei en mmmEggies, zegt Van Bommel. Maar die richten zich allemaal op hun eigen sector. Met Kip van Oranje kun je de sector als geheel promoten.