Op de bres voor Nederlands kalkoenvlees
De daling van de afgelopen jaren is jammer, aldus Peter van de Pas, vooral omdat kalkoenvlees n van de lekkerste, gezondste en magerste vleessoorten is. Peter, kalkoenhouder te Kessel (L), maakt deel uit van de stuurgroep die zich ervoor in zet om de consumptie van kalkoenvlees te verhogen. De stuurgroep, die voornamelijk bestaat uit kalkoenhouders, heeft hiervoor twee acties opgezet.
De Slanke Bourgondi
Er wordt een promotiecampagne opgestart onder de naam 'De Slanke Bourgondi. Deze term verwijst naar de Bourgondische uitstraling die kalkoenvlees heeft, in combinatie met het lage vetgehalte van het product. Medio april wordt de consumenten website www.deslankebourgondier.nl gelanceerd, waarop informatie te vinden is over kalkoenvlees.
Verkrijgbaarheid verbeteren
Daarnaast werkt de stuurgroep aan de uitbreiding van het aantal afzetpunten en de opzet van een keten voor het vermarkten van kalkoenvlees. Om kennis op te doen, starten enkele kalkoenhouders binnenkort met de huisverkoop van
kalkoenvlees. In een later stadium worden slagers, cateraars en hopelijk ook supermarkten betrokken in de keten.
Financiering
De BAV (Coeratieve Vereniging ter Bevordering van Afzet van Vleeskalkoenen) stelt middelen beschikbaar, waarmee de marketing en opzet van de keten op poten gezet wordt. De deelnemende kalkoenhouders investeren zelf in het inrichten van hun hun eigen verkooppunten.