Databundel(en)

Verhip alweer. Weer die reclame van die winterbanden op mijn scherm. Ja, ik heb gegoocheld op internet om informatie en de prijs. Hey, die firma houdt in de gaten waar ik naar toe surf. Slim wel van die leverancier. Zo weet hij wel waarop het meest gekeken wordt. Hij verzamelt misschien wel veel meer data van mij en anderen als ik nodig vind. Maar wat hij gebruikt zal hem voordeel opleveren.
En Facebook. Ik krijg steeds die informatie voorgeschoteld die ik het meest bekeken heb. Ook daar gluren ze mee. Toch niet de eerst de beste firma die zoiets bedacht heeft. En wat dacht je van onze supermarkten? Data verzamelen, uitfilteren en beheren is een belangrijke economische trekker geworden. En we staan nog relatief aan het begin.
Data in de pluimveehouderij
Hoe doen we dat in de pluimveehouderij? Data te over. Elke seconde worden er wel data vastgelegd van mijn huis, uw bedrijf of stal. Anders verzamelen voerleveranciers en de afnemers die wel. Data die de pluimveehouder zelf gebruikt, maar ook data waarvan het de moeite waard is om die met collegas of de sector te delen. Doen we dat voldoende?
Kunnen we het verzamelen van ONZE data ook in de toekomst over laten aan de supermarkt, handel of bedrijfsadviseur? Of is de toekomst dat er een platform komt, beheerd door pluimveehouders, dat data opslaat, bundelt en beschikbaar stelt aan de (primaire) sector. Ik zou hier het heft in eigen hand nemen, om niet alleen afhankelijk te zijn van prijs- en marktgegevens die anderen voor ons verzameld hebben. Laat ons snel aanhaken waar anderen al langer mee bezig zijn. Onze data moeten meer geld gaan opleveren. Data zijn ook voer voor onderhandelingen. In de akkerbouw is dit al succesvol.
Betere prijs te bedingen
Maar hoe? Onderling data delen, bijvoorbeeld in studieclubs, is al een eerste stap. Aansluiten bij iStep zou een logische vervolgstap zijn. iStep levert actuele informatie op voor de legpluimveehouder. Maar we kunnen meer. Ook andere pluimveesectoren kunnen hun prijs- en marktgegevens gaan monitoren. De pluimveehouderij en de rest van de agrarische sector zal zeker baat hebben bij eigen dataverzameling. Tot nu toe doet de primaire sector het minste. Dit kost geld. Bundeling van prijs- en marktgegevens van het primaire bedrijf gaat ons geld opleveren. Als wij dit niet uitbuiten, worden we uitgebuit. Het is echt tijd om stevig door te pakken.
Het kost niet veel tijd, als je met regelmaat de gevraagde data ververst. Databundeling staat of valt met actuele gegevens die snel ingezet kunnen worden. De gegevens zijn geanonimiseerd. Bijkomend voordeel is dat veel data via analyses meer mogelijkheden bieden, die sectoraal ingezet kunnen worden.
Ik hoop van harte dat de pluimveesector hiermee aan de slag gaat. Ik ben ervan overtuigd dat de sector die databundeling zelf moet organiseren. Het vraagt wel dat we bereid moeten zijn om data blijvend te delen en te verversen. Die paar minuten per maand die je hieraan moet besteden, leveren een leuk uurtarief op. Dat is belangrijk, maar het feit dat je zelf kunt sturen in je onderhandelingen levert veel energie op.
Leo Driessen is voorzitter van iStep, het Informatie Systeem Transparante EierPrijzen de vereniging van, voor en door legpluimveehouders. Zij wil haar leden zo breed mogelijk informeren op het gebied van markt- en prijsontwikkelingen in de legpluimveesector. Leo Driessen heeft 35 jaar ervaring in de agrarische kredietverlening en zet zijn ervaring nu in voor de veehouderij en de individuele ondernemer als zelfstandig adviseur op het gebied van strategisch advies, coaching en bedrijfsbegeleiding.
Tekst: Leo Driessen
Beeld: Leo Driessen