Boeren moeten hun boodschap blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen
Dat zei Caroline van der Plas in het programma Groot Onderhoud van RTV Oost op zaterdag 17 november. Caroline werd voor het programma gevraagd als spreekbuis en promotor van het platteland en als mede-oprichter van Team Agro NL en de bedenker van Boerburgertweet.
Kracht van herhaling
Caroline: Wakker Dier stopt ook nooit met communiceren en brengt steeds dezelfde boodschap naar buiten; zij herhalen oneindig. Bijvoorbeeld plofkip. Die kippen bestaan helemaal niet, maar het woord staat wel in de Dikke van Dale. En waarom? Omdat het zo vaak is herhaald. Zij hebben hun communicatie fantastisch voor elkaar. Daar kunnen wij veel van leren. Niet de methodes, w de werkwijze. Ze noemt Wakker Dier een goed marketingbureau.
Van der Plas blijft erop hameren dat er meer moet worden samengewerkt in de agrarische sector en dat communicatie veel serieuzer wordt genomen. Communicatie is niet iets wat je er zomaar even bij kunt doen. Het zou fijn zijn als belangenbehartigers, brancheorganisaties en het agrarische bedrijfsleven dat meer inzien zodat we samen daadkrachtig aan de slag kunnen. Op EuroTier ontmoette ik veel twitteraars uit de hele wereld. In andere landen wordt meer geld gestoken initiatieven om goede pr te maken voor de agrarische sector.
De boeren moeten het zelf doen
Voor de pluimveehouderij zijn Blij met een Ei, mmmEggies en Kipkiplekker goed op weg. Caroline: Goede pr-initiatieven. Ik vind het raar als legpluimveehouders geen donateur zijn van Blij met een Ei of Kipkiplekker. Zij verrichten zoveel goede promotie voor het ei en kip en werken ook samen met TeamAgroNL." Elkaar versterken op social media, beste manier van communiceren, beste tijdstip en afstemmen van data voor activiteiten om meer samenhang te krijgen in de pr van de agrarische sector.
Boeren kunnen ervoor zorgen dat ze zelf in de media komen. Nodig ze uit op je bedrijf, zorg dat de lokale pers op de hoogte is van activiteiten. Wil je krant niets opnemen; stuur dan ingezonden brieven of een opiniestuk. Zorg ervoor dat je zelf in de media komt, aldus Caroline.
Van der Plas:,, Mijn ideaal zou zijn; krachtenbundeling zodat we echt serieus aan de slag kunnen met de promotie van Nederlands voedsel.
Luister hier naar de uitzending van 17 november; het item start op 4:50 minuten.