Column: Domein gekaapt!
Tijdens de Dutch Designweek vorig jaar kreeg ik opeens een inzicht. Ik nam deel aan de workshop Chickenlab waar kunstenaars en pluimveehouders bij elkaar kwamen om na te denken over de toekomst van de pluimveehouderij.
Opeens zag ik het, wij pluimveehouders weten helemaal niet wat duurzaamheid is, hebben geen verstand van de markt en hebben zeker geen idee van dierenwelzijn! Dat is tenminste het idee dat je krijgt als je buitenstaanders over onze sector hoort praten. En er wordt wat afgepraat over onze sector.
Keuze genoeg
Een nieuw inzicht geeft voor mij direct aanleiding tot denken en daden. Wij en veel van onze collegas werken nu al dagelijks aan verbeteringen van de leefomstandigheden voor de dieren en de omgeving en proberen daarbij een zo goed mogelijk rendement te realiseren.
We beleveren daarmee de markt met concepten die meer of minder marktaandeel hebben. Maar dat is kennelijk niet genoeg: er moet nog iets bij! Maar wat? Volgens mij is er keuze genoeg. Ook voor de vegetaris want die kiezen voor de vegetarische slager.
Externe deskundigheid
Wat is er de afgelopen tijd veel georganiseerd om over de sector te praten! Heftige discussies over de markt voor duurzame voeding. Allemaal over de rug van de pluimhouders. Alle, vooral externe deskundigheid werd uit de kast gehaald.
Raar eigenlijk h dat iedereen denkt te weten wat wij als pluimveehouders moeten doen. Alsof wij als sector geen gevoel met de markt kunnen hebben. Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik denk dat we heel goed weten wat de consumenten willen.
Consumenten willen in vrijheid kunnen kiezen voor producten die tegemoet komen aan hun behoefte van dat moment. Dat is dus niet altijd hetzelfde. Soms wil je als consument indruk maken met een exclusief lekker biologisch kippetje en de dag daarop moet voor het hele gezin weer gewoon betaalbaar, lekker, gemakkelijk en gezond eten op tafel komen.
Autoriteit herwinnen
Wij als pluimveehouderijsector spelen daar volgens mij goed op in, door steeds meer keuze op het winkelschap te bieden. Gewone kip, een, twee of drie sterren, biologisch: prima voor elk wat wils. Het hoeft elkaar niet te bijten! De problemen ontstaan pas als iedereen zich ermee gaat bemoeien.
Het wordt tijd dat we als sector onze autoriteit herwinnen op ons eigen vakgebied: ons domein. Door onze kennis en vakmanschap. Door te blijven reageren op de maatschappelijke wensen in de context van de gedifferentieerde marktvraag en goed te blijven communiceren over wat we doen, met wie, waar en waarom we dat doen. Iedere ondernemer op zijn eigen manier.
Alleen dan kunnen overheden, kartels en NGOs weer op hun eigen rol oppakken en de sector en ondernemers faciliteren in het realiseren van gezamenlijke ambities. Niet door te dwingen, maar door samen te werken. Want wij willen kipproducten maken in de juiste balans tussen mens, dier en omgeving. Met als missie Lekker eten voor iedereen!