'Stop met vechten tegen Amsterdammers'
Hermans deed zijn uitspraken vrijdagmiddag 5 oktober in Sevenum op het jubileumfeest van Vepymo. Vepymo bestaat vijf jaar in Nederland en wist in die periode een marktpositie te creen van 5 miljoen henplaatsen. Hendrix Genetics is de leverancier van het fokmateriaal.
Stop met vechten
Hermans hield zowel het bedrijfsleven als de pluimveehouders voor dat ze zich niet langer moeten verzetten tegen burgers die het niet snappen. Stop met vechten tegen Amsterdammers. Die mensen denken dat je met een echte beer kunt knuffelen, maar zien een worm in hun eten als een groot probleem. Dat heeft te maken met het besteedbaar inkomen van de mensen. Uit onderzoek blijkt dat in landen met een hoog besteedbaar inkomen de empathie voor dieren groeit.
Kip vermenselijken
Die Amsterdammers denken ook dat het beter is voor kippen om bijvoorbeeld buiten te lopen. Volgens Hermans krijgt de sector niet meer uitgelegd dat dat niet zo is. Hij adviseert dan ook om daar als sector op in te spelen. Daarbij gebruikt hij Kipster als voorbeeld. Kipster laat op haar website een kip praten via een tekstballonnetje. En er staan vragen bij als Wat doet de kip, wat denkt de kip en kippen vinden het fijn om samen met elkaar dingen te ondernemen. Daar ga ik van overgeven. Maar het werkt wel.
Daar ga ik van overgeven
Volgens Hermans probeert marketeer Olivier Wegloop van Kipster met deze strategie de kip te vermenselijken en onderdeel te laten worden van het gezin. Dat past in de empathische ontwikkeling van de maatschappij. Door daar op in te spelen en zakelijk slim te opereren biedt dat kansen voor pluimveehouders. De echte innovatie van Kipster is dat ze een stal bouwen voor 100 euro per leghenplaats, maar dat ze de helft van die investering terug hebben verdiend bij afloop van het verkoopcontract van de eieren. In Engeland worden momenteel eieren verkocht voor 50 pence per stuk bij supermarktketen Waitrose die per 2 of 4 eieren zijn verpakt. Ook dat is een concept dat aansluit bij die nieuwe werkelijkheid. Leer daar als pluimveehouder van en sluit je aan bij zon korte waardeketen. Durf geld te vragen voor een prachtig product. U heeft er recht op.