Nieuw Drents concept DuurzaamhEItje
Bouwhuis Agro omvat een pluimvee- en akkerbouwbedrijf met 73.000 kippen waarvan 27.000 vrije uitloop- en 46.000 scharrelkippen. Op de akkerbouwtak van 150 hectare, verbouwt de familie het voer voor de kippen. Ons doel is een gesloten bedrijfsvoering, vertelt Mirjam Bruinenberg-Bouwhuis die samen met haar broer en ouders het bedrijf runt.
Lagere CO2 uitstoot
We verbouwen ons eigen voer en we wekken stroom op door middel van zonnepanelen. Een eigen bron- en zuiveringsinstallatie zorgt voor het drinkwater van de kippen, licht Mirjam toe. De akkerbouwtak produceert ma, tarwe en koolzaad voor het voer van de kippen. Het graan dat bijgekocht wordt komt uit de regio. Het rantsoen bestaat dan uit 50 procent kernvoer van een voerleverancier uit de regio, 4 procent koolzaad, 20-25 procent tarwe en 20-25 procent CCM.
Op twee stallen liggen zonnepanelen die voorzien in 50 procent van de stroombehoefte van het bedrijf. Bouwhuis deed mee aan het netwerk BoerenKlimaat. Mirjam: Daaruit bleek dat we minder CO2 uitstoten dan een gemiddeld pluimveebedrijf. Het resultaat van zon netwerk is dat je verder gaat kijken op je bedrijf.
Bouwhuis scoort 0,68 kilo CO2 equivalenten per kilogram ei. Vergeleken met de tabel van ABN AMRO en Blonk (2011) scoort dit bedrijf aanzienlijk lager dan het gemiddelde van 1,97 kg CO2 eq/kg ei voor vrije uitloop. Bouwhuis scoort ongeveer 70-75 procent lager dan een gemiddeld leghennenbedrijf van dezelfde grootte. Het juryrapport van de nominatie agrarisch ondernemer in 2017 vermeldde dat ze hun eieren beter konden vermarkten door gebruik te maken van de lagere CO2 foodprint. Zo ging het project voor een eigen merkei aan het rollen, blikt Mirjam terug.
Eiconcept
Mirjam, die al enkele jaren als mmmEggie het Nederlandse ei promoot, heeft samen met haar man Gert-Jan, commercieel adviseur bij de Valk Wekerom, de plannen voor een bedrijfseigen eiconcept gemaakt. De aanvraag voor pakstation ging de deur uit en de familie kocht een sorteermachine.
Mirjam: We zijn samen gaan werken met DrentsGoed, een bemiddelingsvereniging van streekproducten. Mirjam en Gert-Jan ontwikkelden de eierdoosjes waarop Mirjam met de kippen is afgebeeld. Met daarbij natuurlijk het logo van Blij met een Ei voor de promotie van eieren. In het doosje staat mijn persoonlijke boodschap. We krijgen leuke reacties van de klanten, zegt Mirjam. De herkenbaarheid van de producent met het product op het doosje spreekt zowel de klant als consument aan. De naam is door onszelf bedacht, het komt af van duurzaamheid, dat vinden we belangrijk op ons bedrijf. We produceren zowel eieren als voer in het gebied de Drentse Hooglanden, licht Mirjam toe.
Groeiende afzet
De afzet verloopt naar wens; het DuurzaamhEItje is inmiddels te koop bij een zestal Jumbosupermarkten in de omgeving en enkele vakantieparken. Bouwhuis zet nu 1 procent van de productie lokaal af. Mirjam: DrentsGoed regelt de verkoop van de vrije uitloopeieren. De lokale afzet aan restaurants, cateringbedrijven en bakkers regelen we zelf. We willen meer lokaal af gaan zetten. Het geeft voldoening als je met afnemers praat over je bedrijf en eieren bij het leveren van de eieren. Dat geeft een extra dimensie aan je werk en zo kunnen we ons verhaal en onze trots uitdragen.