Nestlé gaat het welzijn van miljoenen kippen verbeteren

De multinational Nestlis n van de eerste voedselproducenten die zich nu publiekelijk heeft gecommitteerd om welzijnsvriendelijke producten te maken en te verkopen. De verwachting is dat meer voedselproducenten zullen volgen.Tegen 2026 zullen alle Nestlvoedingsproducten in Europa, die kip als ingredit gebruiken, opschuiven naar een hogere welzijnsnorm volgens de vereisten van de European Broiler Ask (Better Chicken Commitment).
Hierin spreken voedselproducenten, NGO's en leveranciers af dat in 2026 pluimveevlees in ieder geval voldoet aan alle EU-dierenwelzijnswetten en -voorschriften, ongeacht het land van productie. Dat bedrijven een maximale bezettingsdichtheid van 30 kg/m2 of minder hebben.Het gebruik van rassen die een hoger welzijn vertonen ofwel rassen, zoals Hubbard JA757, 787, 957 of 987, Rambler Ranger, Ranger Classic en Ranger Gold. Daarnaast moeten stallen aan de eis van tenminste 50 lux licht, inclusief natuurlijk licht, voldoen. Er mag geen gebruik meer gemaakt worden van kooien of multitiersystemen.
Tracerbaarheid voeding
Verbetering van het dierenwelzijn maakt deel uit van Nestls inspanningen om traceerbare en verantwoorde ingrediten in zijn producten te gebruiken. In een reactie op de aankondiging zei Marco Settembri, CEO van NestlZone Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: Consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Als onderdeel van onze betrokkenheid om op verantwoorde wijze ingrediten te betrekken, zullen we de welzijnsnormen verbeteren voor miljoenen kippen die worden gebruikt in onze voedingsproducten in Europa.
Inkoop pluimveevlees
Herta, het merk van gekoeld vlees en worsten, gaat vanaf 1 januari 2019 de inkoop van kip veranderen als onderdeel van de overgang op langere termijn naar hogere welzijnsnormen. Nestlzal leveranciers en belanghebbenden inschakelen om te beoordelen hoe de ingrediten van kip voor de merken Buitoni, Wagner en Maggi en andere producten aan hogere welzijnsnormen kunnen voldoen, terwijl de consument toegang heeft tot betaalbare productkeuzes van hoge kwaliteit. Of pluimveehouders ook betere prijzen gaan krijgen, vermeldt Nestlniet in haar persbericht.