Record eierconsumptie in VK: verkoop overtreft 1 miljard pond

Dat schrijft het Vlaamse Pluimvee in haar wekelijkse nieuwsbrief. In het land neemt de eierconsumptie de laatste jaren gestaag toe. De gunstige trend in consumptie is onder andere te wijten aan het positieve imago dat eieren uitstralen.
Zo kocht 96,1 procent van de huishoudens eieren, wat hoger is dan bijvoorbeeld alcoholische dranken (90,9 procent), chips (93,0 procent) of zelfs toiletpapier (93,1 procent). Het toegenomen verbruik en het positieve imago worden aan een reeks factoren toegeschreven. Op sociale media zijn eieren bijvoorbeeld hot en gewenst en dikwijls gelinkt met andere populaire producten.
Ook de positieve gezondheidsaspecten en de veelzijdigheid van eieren dragen bij tot een toename van de populariteit. Maar ook het feit dat in het VK de kippen overwegend (ongeveer 53 procent) gehouden worden in vrije uitloopsystemen wordt als een belangrijke factor gezien voor het positieve imago. Algemeen worden eieren in het land beschouwd als een goedkope, gezonde en veelzijdige voedingsbron.

Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: Pluimvee
Beeld: Tom Schotman